ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från KIA

Succé-strategin: Därför fortsätter Kia att öka

  • Peter Himmer är VD för Kia Motors Sweden.

Kia har ökat mest av alla bilmärken i antal och mer än tredubblat sin försäljning till företag under de senaste 4 åren.

Och nu förstärks märkets ställning ytterligare. 

– Vi startar 2020 med lanseringen av Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid, en modell som företagen efterfrågat och som vi nu äntligen kan börja leverera, berättar Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden. 

Läs mer om Kias nya laddhybrider!

Kia är i dag Sveriges tredje största bilmärke och störst på försäljning av laddbara bilar. Kia har även det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet av de tio mest sålda bilmärkena i Sverige. 

– Förutom Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid lanseras också crossovern XCeed Plug-In Hybrid i början av året, där kombin mycket väl kan bli vår bästsäljare för 2020 medan XCeed är mer av en nischmodell med en fantastiskt snygg design. Vi har nu ett brett elektrifierat utbud, något för alla, säger Peter Himmer.

Just det breda elektrifierade utbudet är nyckeln till framgång på företagssidan. Hälften av Kias totala försäljning i landet är elektrifierad och till företag är den siffran ännu större – drygt 80 procent. I dag är Kia på femte plats på tjänstebilsmarknaden, men med Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid tror Peter Himmer att en pallplats är nåbar 2020.

– Kia insåg tidigt att elektrifiering var en väg för en mer hållbar utveckling av framtidens mobilitet och vi har kunnat arbeta långsiktigt tillsammans med våra återförsäljare för att möta företagen och informera om våra kommande lanseringar. Vi har vuxit fort, men ändå kontrollerat. Företagen ligger dessutom före privatpersoner vad gäller att ta till sig elektrifiering och vi kunde tidigt erbjuda större bilar, Optima och Niro, både som Plug-In Hybrid och hybrid vilket passar företagen perfekt, säger han. 

Miljöaspekten och utbudet av laddbara modeller är en stor anledning till företagssuccén, men också att varumärket i sig har stärkts. Nyligen utsågs Kia till Sveriges näst mest rekommenderade varumärke enligt YouGov BrandIndex, efter Swish. 

– Sådant spelar självklart in även när företag väljer bil. Kännedomen om varumärket Kia i kombination med vårt breda modellutbud spelar stor roll. Det gör också det faktum att vi erbjuder välutrustade, säkra och tekniskt moderna bilar med 7-års garanti från fabrik, menar Peter Himmer. 

Företagets fleet-avdelning har vuxit i takt med ökad försäljning och återförsäljarna har också byggt och investerat för att kunna ta hand om den växande bilflottan. 

– Vi har ett fantastiskt återförsäljarnät som investerar, inte minst på verkstadssidan, för att kunna ge god service. Under 2020 fortsätter det med flera stora projekt ute hos återförsäljarna för att ge kunderna ett bekymmersfritt ägande. 

Med elbilarna e-Niro och e-Soul, Plug-In Hybriderna Niro och Optima Sportswagon och nu Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och XCeed Plug-In Hybrid ligger Kia rätt i tiden med sina produkter. Men det finns en utmaning i tillgången på batterier. 

– Ett realistiskt mål för Kia är att 70 procent av den totala försäljningen i Sverige är elektrifierad vid 2020 års utgång, men då krävs att vi får tillräcklig produktion av batterier. Vi hade kunnat sälja mer redan i år men batteritillgången begränsar. Det i kombination med laddmöjligheter är just nu den största utmaningen, men det gäller inte bara för Kia, utan för hela branschen, säger Peter Himmer.

Läs mer om Kias nya laddhybrider!

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer