ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från KIA

Så blev drömbilen från Kia verklighet

Få trodde att Kia tänkte göra verklighet av den konceptbil som presenterades 2011.
Men planen fanns där och efter flera år av tuffa tester finns nu Kia Stinger i Sverige.


Bilder+film: Här får du veta allt om nya Kia Stinger

Med sina muskulösa proportioner och sofistikerade inredning väckte konceptbilen Kia GT ett stort intresse när den presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2011. Bilen var otvetydigt en Kia – men på skilde sig samtidigt från tillverkarens andra bilar på vissa punkter. Till exempel var konceptbilen bakhjulsdriven.

– Oavsett ur vilket perspektiv man ser den får man en känsla av att bilen utstrålar energi. Modellen är ett prov på att Kia är redo för ett helt nytt kapitel, sa Kia Motors chefsdesigner Peter Schreyer om sin skapelse.

 Konceptet hyllades av motorjournalister över hela världen, men det var ytterst få som trodde att bilen någonsin skulle komma i produktion. Även när Kia senare visade upp nästa konceptbil som fick heta GT4 Stinger var det fortfarande många som gissade att det bara handlade om en designstudie.
De hade dock fel, för på Kias designcenter i Frankfurt arbetade teamet under ledning av Peter Schreyer med att rita den bil som skulle bli Kia Stinger och som skulle komma att sättas i produktion.

 Ryktet sa att Kia Stinger skulle bli en snabb bil, men det var få som anade hur snabb. Versionen Kia Stinger GT utrustades med en sexcylindrig bensinmotor på 3,3 liter som tack vare dubbelturbo presterar en effekt på 370 hästkrafter och ett vridmoment på 510 newtonmeter. Tack vare det accelererar Stinger GT från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och har en toppfart på 270 km/h.
Stinger har fått ett chassi som håller samma klass som motorn. Målet var att skapa ett en bil med både på vassa köregenskaper och komfort i toppklass. Och det lyckades, bland annat tack vare en aktiv fjädring där föraren har tillgång till flera olika körlägen som anpassar bilen efter preferenser och körstil.

För att finslipa den tekniska utvecklingen av chassit har Kia Stinger genomgått hårda tester på Nürburgrings nordslinga, en racerbana i västra Tyskland som av många anses vara den tuffaste utmaning man kan utsätta en bil för. Bakom arbetet stod Kias tekniska chef Albert Biermann, en välkänd person i branschen som tidigare handplockats från BMW.
Han lät också Kia Stinger genomgå vintertester i lappländska Arjeplog där körkänslan finslipades ytterligare samtidigt som systemet för fyrhjulsdrift testades och justerades.
Den färdiga bilen Kia Stinger visades för första gången på bilsalongen i Detroit – och nu har de första exemplaren rullat in hos svenska bilhandlare.

I Sverige säljs Kia Stinger i två versioner. Stinger GT med 370 hästkrafter och dieseln Stinger 2,2 GT Line med 200 hästkrafter. Priserna börjar på 429 900 kronor för GT Line och 514 900 kronor för Stinger GT med 370 hästkrafter.

Bilder+film: Här får du veta allt om nya Kia Stinger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies