ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från KIA

Provkörd: Kia Stinger med 370 hk och fyrhjulsdrift

En äkta Gran Turismo med fyrhjulsdrift och 370 hästkrafter.
När Kia nu lanserar sin nya toppmodell Stinger är det en speciell bil som lämnar fabriken.
Vi lät motorjournalisten David Jakobsson provköra den nya bilen. Det här är hans upplevelser. 

 FILM: Kias nya prestandabil Stinger – har 370 hästkrafter

Kia har alltid erbjudit praktiska, trygga och prisvärda bilar. Under senare år har modellerna från den koreanska tillverkaren dessutom varit både snygga och sköna att åka i. I och med Stinger har Kia nu också visat att de kan skapa bilar som är så snabba att det kittlar i magen när man kör dem.

 Den sköna idén bakom Kia Stinger var att ta det klassiska Gran Turismo-konceptet från 1960- och 1970-talen och översätta det till vår nutid. Bilen skulle vara sportig och rolig att köra samtidigt som den skulle vara både praktisk och bekväm att resa långt i. Kia ville också bygga en säker bil med modern teknik och hög utrustningsnivå – och man lyckades på alla punkter.

 Värstingversionen heter Kia Stinger GT och det är den som jag nu provkör. Kraftkällan är en sexcylindrig bensinmotor som tack vare dubbla turboaggregat ger 370 hk och 500 Nm. Stinger GT är därmed den starkaste och snabbaste bil som Kia någonsin byggt, 0–100 km/h går på låga 4,9 sekunder. Kraften går genom en åttastegad automatlåda som också går att växla manuellt med paddlarna bakom ratten.

Teamet som byggt bilen har lagt stora resurser på att få till ett följsamt chassi och en exakt styrning, bland annat har man använt sig av racerbanan Nürburgring och testbanor i lappländska Arjeplog för att skapa rätt känsla. Resultatet är en bil som är lätt att manövrera in i kurvorna och som gärna ställer upp på lite busigare körning. Tack vare fyrhjulsdriften är Kia Stinger GT lika rolig att köra oavsett årstid och underlag.

 I Stinger finns flera olika körprogram som anpassar bilen efter körstil. I Eco- och Comfortlägena är bilen lugn och harmonisk men i sportlägena Sport och Sport+ blir Stingers temperament hetare. Växlingarna blir mer aggressiva och elektroniken tillåter bakdelen att sladda lite mer vid gaspådrag. Här finns också ett automatiskt läge där bilen känner av hur föraren kör och själv väljer program utifrån det.

 Kia Stinger anses av många vara en snygg bil, till exempel har designen tilldelats utmärkelsen ”EyesOn Design Award”. Visst delar jag uppfattningen, men det är ändå inredningen som imponerar mest på mig. Här har Kia lyckats skapa en exklusiv och lagom sportig miljö med en kvalitetskänsla som man bara brukar få uppleva i betydligt dyrare bilmodeller. De skönt skålade stolarna påminner om klassiska GT-bilar, men är betydligt bekvämare och inbjuder till långa sköna åkturer. Både fjädrings- och ljudkomfort håller också hög klass, något som gör att jag orkar köra många mil utan att bli trött.

 FILM: Kias nya prestandabil Stinger – har 370 hästkrafter

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies