Annons
Innehåll från KIAAnnons

Crossover med snabb laddning och hög prestanda

Den beskrivs som en ”gran turismo-crossover för snabba långresor”.

Bilen är Kias kraftfullaste någonsin – och kostymen är sober och välkänd.

585 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,5 sekunder med noll utsläpp under körning.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil 

I början av året blev Kias första bil baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform) utsedd till Årets Bil. Bilen lanserades i tre olika utföranden – EV6, EV6 Plus och GT Line. Nu har dessa fått en större och starkare storebror. 

Inom kort kommer de första exemplaren av nya Kia EV6 GT att levereras ut till kunder runt om i Sverige.

Utseendemässigt liknar den EV6, men det handlar trots allt om en helt ny modell – och om en ulv i fårakläder. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den moderna helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment. 

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

Utseendemässigt syns tydligt den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neonfärgade bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad ratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT. 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera