Innehåll från KIAAnnons

11 nya elbilar – på bara fem år

En första skissbild på de sju helelektriska modeller Kia ska lansera fram till 2027.
En första skissbild på de sju helelektriska modeller Kia ska lansera fram till 2027.

11 nya elbilar inom fem år.

Kia lägger in ytterligare en växel för att stärka sin topp-position på den svenska elbilsmarknaden.

Rena elbilar är framtiden och vi ska fortsätta utveckla modeller för kundernas olika behov, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden. 

Lär mer om framtidens elbilar från Kia 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har i två års tid varit marknadsledande i Sverige på laddbara bilar. Över hälften – 58 procent – av de bilar som såldes mellan januari och november i år var laddbara bilar. Och nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Det kan låta offensivt, men vi ska förvalta och utveckla den position vi tagit. Våra produkter är uppskattade av kunderna och nu utvecklar vi modellprogrammet och vårt erbjudande ytterligare. Dessutom är det allt fler som upptäcker elbilens fördelar; att den ger mindre klimatpåverkan, kan vara gynnsam för ekonomin och dessutom är rolig att köra, säger David Lilja. 

Fokus på rena elbilar

Idag har Kia fem laddhybrider i portföljen: Kia Ceed SW, Kia Optima SW, Kia Niro, Kia XCeed samt det senaste tillskottet Kia Sorento, som nu går att beställa med leverans första kvartalet 2021. Kia erbjuder dessutom två rena elbilar: Kia e-Niro och Kia e-Soul.

När Kia nu tar nästa steg i den elektrifierade utvecklingen är det med ett stort fokus på rena elbilar. 

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

– De elbilar som vi erbjuder idag har utvecklats utifrån att de tidigare drivits av fossila bränslen; diesel eller bensin. En dedikerad elbil är byggd från början för att bara vara en elbil, förklarar David Lilja.

Vilka fördelar ger det?

– Framför allt kan bilen designas utifrån att det inte behövs utrymme för en stor förbränningsmotor. Istället kan batteriet integreras i bottenplattan vilket skapar större innerutrymmen och bättre köregenskaper.

Blir det någon skillnad i pris för kunden?

– Tanken är att kunna skapa flera modeller från samma plattform vilket ger skalfördelar och en mer effektiv produktion. Så ja, det bör i slutänden ge kunden ett ännu attraktivare pris, säger David Lilja.

En plattform – många lösningar

Redan nästa år ska Kia lansera den första dedikerade elbilen som ännu så länge går under internbeteckningen CV. Modellen får tack vare innovativ teknik högpresterande kör- och laddningsegenskaper. Dessutom introduceras en ny designinriktning som ska symbolisera märkets övergång till ett elbilsmärke.  

Och att Kia har en långsiktig strategi vad gäller elbilar visas inte minst i den nyutvecklade tekniska plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Den blir anpassningsbar för olika behov; stadsbilar, bilar optimerade för lång räckvidd och prestandamodeller.

– Utifrån en och samma plattform kan vi skapa olika biltyper. Kia har historiskt varit duktiga på att utgå från kunders olika behov i utvecklingen av nya bilar, det ska vi fortsätta med, säger David Lilja. 

Förutom ett komplett utbud av elbilsmodeller etablerar Kia också en rad nya samarbeten inom elfordon, mobilitetstjänster samt med andra biltillverkare. Bland annat ingår Kia i alliansen för snabbladdningsnätverket IONITY.

– Utbyggnaden av laddinfrastrukturen är en förutsättning för att göra elbilar tillgängliga för fler. Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar och då gäller det att ta bort alla trösklar som finns, säger David Lilja. 

Lär mer om framtidens elbilar från Kia 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?