1515
Innehåll från KassaiLawAnnons

“Think global” - ett nytt motto för juridiken

De flesta företag, vare sig de är startups eller veteraner, bryr sig inte särskilt om gränser; för att vara konkurrenskraftiga nyttjar de teknik för att följa globala trender, för att expandera internationellt eller för att attrahera gränsöverskridande investeringar, kunder och resurser. 

– Ska jurister på ett framgångsrikt vis stötta sina klienter behöver även de ett globalt perspektiv, säger Karola Kassai, grundare av KassaiLaw.

Ett av informationsålderns många paradigmskiften innebär att jurister inte längre kan anse sig själva vara enbart lokala aktörer. I takt med att ekonomiska gränser rivs blir internationalisering allt enklare, och därmed måste juridiska rådgivare närma sig klienter med en likaledes global inställning.

Det är uppenbart att marknaden har börjat förvänta sig att jurister har förmågan att vägleda klienter inom samtliga internationella affärsaspekter. Detta gäller i synnerhet marknader som till sin natur är globala, exempelvis teknologiska fält såsom kryptovalutor. 

– Ett annat exempel är onlinetjänster, där användarnas ursprungsland kan påverka vilka lagar och regelverk som gäller, oavsett var tjänsteleverantören befinner sig. Därmed måste moderna jurister vara konstant medvetna om – och förberedda för – de internationella aspekter som klienten potentiellt kan stöta på. 

Skillnad i affärsskulturer

Det är dock inte enbart rådande legala villkor som spelar roll då man ser på affärer ur ett internationellt perspektiv. Det är också viktigt att överväga utmaningar som kan uppstå beroende på olika affärskulturer. Juridiska rådgivare måste kunna förbereda sina klienter på hur de på effektivast möjliga vis förhandlar med utländska partners; detta förutsätter att rådgivarna besitter erfarenheter av dylika skillnader, även om de inte själva är en del av en stor, internationell juristkedja.

Karolas exemplifierar med egna erfarenheter av svenska startups i förhandling med USA-baserade investerare. De två länderna har en kraftigt annorlunda approach inom såväl juridik som affärskultur; i USA föredrar man en rak process, med långa kontrakt, lingvistiska knorrar och juridisk jargong. Svenskar å sin sida föredrar långa diskussioner, men koncisa överenskommelser där det väsentliga ligger i fokus.

– Missförstånd kan enkelt leda till att man uppfattar motparten som fientlig, vilket föga förvånande kan äventyra hela förhandlingsprocessen. Det är därför vårt jobb att navigera mellan dessa skilda kulturer, säger Karola.

Global juridisk förståelse är centralt

Saknar man ett globalt perspektiv och kunskap om hur man identifierar och guidar klienten genom olika internationella aspekter, blir allt detta enligt Karola svårt. 

– En jurist som bara tänker lokalt kommer inte att kunna tillgodose klientens behov på ett konkurrenskraftigt sätt. Nyckeln till framgång är därför att ha förståelse för globala, juridiska villkor och att förstå vad som utmärker olika juridiska system och kulturer, för att på så vis bättre kunna ge råd till sina klienter, avslutar hon. 

www.kassailaw.com

Mer från KassaiLaw

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KassaiLaw och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?