1515
Annons
Innehåll från JungheinrichAnnons

Så moderniserade Plasman sin truckflotta

När det blev dags för Plasman att uppdatera teknologin i sitt lager vände de sig till sin befintliga truckleverantör Jungheinrich. Den gamla truckflottan håller nu på att bytas ut mot 30 toppmoderna truckar med litiumjonbatterier. 

– Bytet ger oss fler logistiska möjligheter, en säkrare arbetsmiljö och inte minst en ökad produktivitet, säger Patrik Ågren, Logistikchef för Plasman, Simrishamn.

Plasman Simrishamn är en producerande enhet vars tillverkning i första hand omfattar lackering och formsprutade detaljer till bil- och lastbilsindustrin. Till följd av stora utmaningar med de logistiska flödena i lagret bestämde de sig 2018 för att byta teknologi.

– Tanken var först att vi skulle investera i ett nytt batteriladdningsrum nere i formsprutningshallen men efter att ha vänt oss till Jungheinrich bestämde vi oss för att modernisera och byta teknologi helt och hållet, berättar Patrik Ågren.

Sagt och gjort: blysyrabatterierna byttes ut mot moderna litiumjonbatterier och en installation av de nya truckarna inleddes.

Effektiv produktion och en smidigare arbetssituation

Litiumjonbatteridrivna truckar innebär en stor besparing i såväl tid som pengar. Truckar med blysyrabatterier kräver ett separat laddningsrum, vilket gör att mycket av tiden går åt att åka fram och tillbaka och hantera laddningen av truckarna. 

Med litiumjonbatterier kan truckarna laddas i princip var som helst i lagergångarna. Det skapar en smidigare arbetssituation för medarbetarna, samtidigt som produktionen effektiviseras.

Omsorg om medarbetare och miljö

Effektivitet och ekonomiska besparingar i all ära – men en av de främsta fördelarna med litiumjontruckar är säkerhetsaspekten. Med blysyrabatterierna använde medarbetarna skyddshandskar och skyddsglasögon vid varje batteribyte, för att minimera risken att bli exponerad för syra. 

Litiumjonbatterier avger inga giftiga knallgaser och behöver heller inga tidskrävande och ergonomiskt utmanande batteribyten. De ger dessutom ett mindre klimatavtryck än traditionella batterier.

– Säkerheten kommer alltid vara nummer ett för oss. Det handlar om omsorg om våra medarbetare – men också om miljön, eftersom litiumjonbatterier har en hög energieffektivitet och en mer miljövänlig tillverkningsprocess, säger Patrik Ågren.

Utfasning och nyinstallation

Utfasningen av de gamla och installationen av de nya truckarna har pågått sedan våren i år och kommer att vara klart under hösten.

– Det är förstås en stor logistisk utmaning att byta ut truckarna under det löpande arbetet men det har hittills inte inneburit någon som helst störning av produktionen. Den nya truckflottan har inneburit en ännu starkare relation mellan Plasman och Jungheinrich och vi ser fram emot ett fortsatt utvecklande och djuplodande samarbete, avslutar Patrik Ågren.

Om Jungheinrich 

Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering. 

Läs mer på https://www.jungheinrich.se/ 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?