ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Joliv

Användbarhet - en förutsättning för lyckad digitalisering inom vård och omsorg

  • Christian Strömblad, Jolivs ordförande

Förväntningarna är höga på att digitalisering och digital transformation ska spela en nyckelroll i framtidens vård och omsorg. Potentialen är stor men största fokus på användaren är en förutsättning för att nyttorna ska realiseras.

Dagens system inom vård och omsorg får allt för ofta kritik för att de är svåra att använda och inte bidrar till att underlätta arbetet för medarbetaren. Tyvärr läggs det ofta för lite fokus på slutanvändarens arbetssituation, intresse och utbildning i den digitala utvecklingen. Om inte systemen stödjer medarbetaren kommer de inte användas som avsett och nyttorna uteblir.   

– Varför ska medarbetare inom vård och omsorg acceptera krångligare system på arbetet än de som de använder privat? Vi står inför en gigantisk samhällsutmaning –de kommande tio åren kommer antal personer över 80 att öka med över 40 procent. Digitalisering är en viktig nyckel för att klara ökade behov, men då behöver it stöden vara intuitiva och enkla att använda. Det är först då som de verkligen kommer till nytta, konstaterar Christian Strömblad, ordförande för Joliv.  

Inom vård och omsorg ställs höga krav på regulatorisk efterlevnad och dokumentation, vilka är viktiga för att säkerställa en hög kvalitet. Samtidigt tar det både tid och resurser i anspråk. Här är användbarhet den avgörande faktorn. 

– Det är lätt att lägga mycket fokus på funktioner, men om vi ska uppnå syftet – att hushålla med resurser, underlätta administration och frigöra utrymme för personliga möten – behöver enkelhet vara högsta prioritet. Det är lätt att gå i fällan och tro att mer alltid betyder bättre men så är ofta inte fallet i den krävande arbetsmiljön inom vård och omsorg.

Expertis inom teknik och innovation

Läxan om vikten av användbarhet lärde sig Joliv redan 2003, då företaget införde ett mobilt verksamhetsstöd för hemtjänsten i Spånga/Tensta. Personalgruppen bestod av 20 olika nationaliteter med begränsad erfarenhet av IT.

– Projektet blev en framgång och det har påverkat hur vi arbetar ända sedan dess. Hos oss på Joliv har ungefär hälften av arbetsstyrkan en yrkesbakgrund inom vård och omsorg. Det i kombination med teknisk spetskompetens gör att vi alltid kan utveckla intuitiva och naturliga lösningar som verkligen kommer slutanvändaren till nytta. 

FAKTA

Joliv utvecklar och stödjer användning av innovativa IT-stöd för bättre vård och omsorg. Företaget grundades 1999 och har idag lösningar för omsorg, hemsjukvård, primärvård och elevhälsovård.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.joliv.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Joliv och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer