1515
Innehåll från JeepAnnons

Jeep fyller 80 år – så skapades ikonen som förändrade bilvärlden

Framkomlighet. Fyrhjulsdrift. Frihet.

Under 80 år har Jeep haft en egen position i bilvärlden. 

Och trots att nya modeller nu lanseras med modern laddhybridteknik är det tydligt att traditionerna lever vidare. 

Här är historien om en av bilvärldens mest mytomspunna ikoner.

LÄNK: Traditioner och ny teknik – läs mer om Jeep Wrangler 4Xe 

Legenden om Jeep började med en beställning från den amerikanska armén som bjöd in olika fordonstillverkare för att utveckla nya militärfordon. Bilen skulle vara lätt och fyrhjulsdriven – och den som presterade bäst i arméns tester skulle sättas i produktion.

Vinnare blev Willys-Overland med prototypen ”Quad” som efter några modifikationer utsågs till det fordon som armén skulle satsa på. 1941 rullade de första bilarna av modellen Willys MB ut från fabriken – och en ikon var född.

Willys MB, 1941.
Willys MB, 1941.

Lanserades på civila marknaden 

Namnet Jeep kom till efter andra världskriget när bilen skulle lanseras på den civila marknaden. Exakt vilken betydelse som ligger bakom ”Jeep” är oklart, vissa hävdar att det handlar ett sluddrigt uttal av den militära förkortningen ”GP” (general purpose). Andra vill göra gällande att det inspirerats av karaktären ”Eugene the Jeep” från den då omåttligt populära serien ”Popeye”. 

Oavsett namnets ursprung kallades den första civila modellen Jeep CJ-2A (CJ står för ”Civilian Jeep) och byggdes åren 1945 till 1949. Bilen var en uppdatering av den militära varianten med bland annat baklucka och sidomonterat reservhjul och större strålkastare än den militära varianten.

Jeep CJ, 1945.
Jeep CJ, 1945.

Under decennierna sedan dess har Jeep fortsatt att utveckla nya robusta modeller, alla med en tydlig koppling till Willys MB samtidigt som var och en har hittat nya vägar mot framtiden. Modellbeteckningen CJ fick hänga med i många generationer, ända in i mitten av 1980-talet. 

Jeep har dock löpande kompletterat sitt modellutbud och under resans gång har nya klassiker skapats. 

Jeep Wagoneer, 1963.
Jeep Wagoneer, 1963.

SUV – långt innan begreppet fanns

Ett exempel är Jeep Wagoneer, en stor fyrhjulsdriven och lyxig SUV (långt innan begreppet uppfunnits) som blev många familjers favoritbil och som nu har kultstatus hos många entusiaster. 

Ett annat exempel är Jeep Cherokee, en något mindre modell där siktet var inställt på en yngre målgrupp. Modellen har släppts i flera generationer och har hyllats för både fina terrängegenskaper och för att vara en trevlig bruksbil. 

Jeep Cherokee, 1974.
Jeep Cherokee, 1974.

Med Jeep Grand Cherokee, som lanserades första gången 1993, tog tillverkaren ett stort steg in i ett lyxigare SUV-segment där premiumkomfort och hög utrustningsnivå fick möta den robusta konstruktion och klassledande fyrhjulsdrift som utgör grunden i Jeeps DNA. Det blev en omedelbar succé och modellen har lanserats i flera generationer sedan dess.

Bevarat arv – och framtidens teknik

Arvet efter urfäderna Willys MB och Jeep CJ-2A är också mycket tydligt i Jeep Wrangler, en modell som tillverkats sedan 1986. Modellen lever i allra högsta grad och får markera ett nytt kapitel i berättelsen om Jeep när den nu lanserats som laddhybriden Jeep Wrangler 4Xe. Bilen har utrustats med en drivlina där en bensindriven turbomotor kombineras med två elmotorer. Tack vare ett batteri med en kapacitet på 17,3 kWh (laddas på under tre timmar vid optimala förhållanden) är det möjligt att köra upp till 50 kilometer på ren eldrift.

Jeep Grand Cherokee, 1993.
Jeep Grand Cherokee, 1993.

Laddhybridtekniken har inte bara inneburit lägre förbrukning och lägre utsläpp. Det nya hybridsystemet ger också mer kraft än i tidigare generationer av Jeep Wrangler. Den kombinerade effekten anges till  380 hästkrafter och vridmomentet till maximalt 637 Newtonmeter. Det gör Jeep Wrangler 4Xe snabb: 0–100 km/h klaras av på 6,4 sekunder.

Jeep Compass 4Xe, 2021.
Jeep Compass 4Xe, 2021.

Alexa och aktiva säkerhetssystem

Parallellt med Jeep Wrangler 4Xe har en annan laddhybrid premiär i Sverige. Det handlar om Jeep Compass 4Xe som precis som Wranglern försetts med en ny laddbar drivlina och möjligheter att köra på ren eldrift i upp till 49 kilometer. Annan ny teknik som bland annat röststyrning från Alexa och nya aktiva säkerhetssystem finns också här.

Och, såklart, fyrhjulsdrift och framkomlighet i alla situationer. 

Precis som det har varit i 80 år.

LÄNK: Läs mer om laddbara Jeep Compass 4Xe 

 

Mer från Jeep

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jeep och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?