ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Jaguar

”Vi behövde inte följa några regler när vi utvecklade Jaguar I-PACE”

  • Att I-PACE är konstruerad för eldrift redan från början har också gett Jaguar en ny frihet när det gäller designen. Utan att behöva ta hänsyn till gammal skrymmande teknik som förbränningsmotor och bensintank har man fått skapa en bil precis som man vill ha den.

Ett helt vitt papper. Och uppdraget att med ny teknik förändra hur vi ser på bilar för alltid. Det är bakgrunden till den eldrivna suven Jaguar I-PACE som nu finns i Sverige för omgående leverans.
– Med den här modellen hoppar vi med fötterna först in i en oerhört spännande framtid, säger Ian Callum, designchefen som ritade I-PACE.

Läs mer om I-PACE

Allt fler förbereder sig nu för en framtid med helt nya elektrifierade modeller som kan ersätta traditionella diesel- och bensinbilar. En biltillverkare som ligger i framkant är brittiska Jaguar, som nu finns på marknaden med modellen I-PACE. Det här är en helt eldriven bil som tack vare sina dubbla elmotorer, en på varje hjulaxel, erbjuder fyrhjulsdrift och framkomlighet som en SUV. Den är dessutom snabb som en sportbil: Accelerationen 0 till 100 km/h anges till 4,8 sekunder.

Utvecklad enbart för eldrift
I-PACE är byggd på en helt ny grundarkitektur, utvecklad enbart för eldrift. Det kraftfulla litiumjonbatteriet på 90 kWh med är placerat i bilens golv, vilket ger goda vägegenskaper och bidrar till bra utrymmen för både passagerare och bagage.

Att I-PACE är konstruerad för eldrift redan från början har också gett Jaguar en ny frihet när det gäller designen. Utan att behöva ta hänsyn till gammal skrymmande teknik som förbränningsmotor och bensintank har man fått skapa en bil precis som man vill ha den. Detta har Ian Callum, den före detta designchefen som ritade I-PACE, utnyttjat till max.

– Vi behövde inte följa några regler utan kunde skapa en helt ny modell som tar Jaguars design till en ny nivå. Bilar ser bäst ut när de inte har så mycket vikt över bakhjulen, det är därför bildesigners ofta försöker ”trycka fram” kupén så långt som möjligt. Eftersom I-PACE inte har någon förbränningsmotor fick vi chansen att gå ytterligare ett steg och bygga bilens kupé helt mellan hjulen, säger han.

Toppmodern ”cockpit”
Den nya tekniska struktur som ligger till grund för I-PACE har också skapat stora friheter för Jaguar när det gäller interiören. Inredningen är toppmodern med en ”cockpit” med flera skärmar, digitala kontroller och instrument. Samtidigt är den ombonad och välbyggd med tydliga kopplingar till Jaguars klassiska hantverkskunnande. Genomgående har material av högsta klass använts och många omtänksamma detaljer skapar en helhet som påminner om att detta är en bil i den högsta premiumklassen.

– Sportbilen C-X75 är min favoritjaguar – och det finns mycket av de formerna i I-PACE. Med den här modellen hoppar vi med fötterna först in i en oerhört spännande framtid, säger Ian Callum.

Boka provkörning

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jaguar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer