ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Jaguar

Snabb som en sportbil – men utan några utsläpp

  • Jaguar I-PACE är helt eldriven. Kraften kommer från två elmotorer som konstruerats av Jaguar, den totala effekten anges till 400 hästkrafter.

En rymlig SUV utan utsläpp. Och med prestanda som en sportbil. När Jaguar presenterade I-PACE sattes en helt ny standard för segmentet.
Nu finns den nya modellen i Sverige.

Läs mer om I-PACE

Jaguar I-PACE är en viktig modell som visar hur långt fram den brittiska biltillverkaren har kommit i sin tekniska utveckling. Modellen är helt eldriven, här finns alltså ingen förbränningsmotor som i hybrider och laddhybrider. Kraften kommer från två elmotorer som konstruerats av Jaguar, den totala effekten anges till 400 hästkrafter och vridmomentet till nästan 700 Newtonmeter. Det gör I-PACE snabb: 0–100 km/h går på 4,8 sekunder.

Kraftfullt batteri som kan snabbladdas
Jaguar I-PACE har ett litiumjonbatteri på 90 kWh med 432 celler. Batteriet går att ladda på flera sätt, med DC-snabbladdning (100 kW) kan batteriet till exempel laddas från 0 till 80 procent på bara 45 minuter. Hemma kan samma laddning uppnås på lite drygt tio timmar med en AC-väggbox på 7 kW. För att räckvidden alltid ska vara optimal finns ett system som automatiskt reglerar batteriets temperatur när I-PACE är ansluten till elnätet.

Jaguar I-PACE är konstruerad för att vara en sportig bil som är rolig att köra. Batteriet är centralt placerat i bilen, vilket ger bra balans och vägegenskaper i toppklass. Modellen är till stor del byggd av aluminium, vilket ger en lätt och vridstyv kaross. I-PACE har avancerade hjulupphängningar med dubbla tvärlänkar fram och en multilänkaxel bak och kan som tillval utrustas med luftfjädring.

Dubbla elmotorer ger fyrhjulsdrift
Samtidigt är Jaguar I-PACE en riktig SUV. Tack vare att elmotorerna har placerats på varsin hjulaxel är Jaguar I-PACE alltid fyrhjulsdriven. Det gör framkomligheten bra, även under tuffa förhållanden. Systemet känner av var greppet finns och distribuerar ögonblickligen kraft till de drivhjul där den behövs. Fyrhjulsdriften bidrar också till en stabilare gång, till exempel på svenska vintervägar.

Jaguar I-PACE har en elegant och sportig design som har influerats av supersportbilen Jaguar C-X75. Trots den coupéliknande silhuetten och relativt blygsamma yttermått är I-PACE en rymlig bil som kan jämföras med många betydligt större SUV:ar. Benutrymmet bak är 890 mm och eftersom bilen saknar kardantunnel finns det ett praktiskt förvaringsfack i mitten på 10,5 liter. Det bakre bagageutrymmet har en volym på 656 liter – och med sätena nedfällda ryms hela 1 453 liter.

Jaguar I-PACE har lanserats i Sverige och går att beställa nu med korta leveranstider.

Boka provkörning

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jaguar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer