ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Jaguar

Provkörd: Lyxig kombi med DNA från sportbilsvärlden

En praktisk kombi med plats för det mesta. Och samtidigt: En lyxig premiumbil med sitt tekniska DNA hämtat från motorsporten. Vi har provkört den senaste generationen av Jaguar XF Sportbrake.
Det här är vår rapport.

Läs mer om Jaguar XF Sportbrake Signature Busines Edition 

För många svenskar är det självklart att välja en stor kombi, oavsett om det handlar om en tjänstebil eller om man köper bil privat. Ett ordentligt bagageutrymme som sväljer mycket last och bra utrymmen för passagerare gör biltypen praktisk och funktionell för familjer med aktiva liv. Men vill man ha lyxkänsla, en spännande design och riktigt roligt bakom ratten – då brukar de här modellerna dessvärre inte leverera.

 Det finns dock undantag och ett av de tydligaste exemplen heter Jaguar XF Sportbrake. Det här är en riktigt praktisk kombi som lastar 565 liter med det delbara baksätet uppfällt och som klarar tunga släpvagnar på dragkroken. Och samtidigt är den en spännande lyxbil som är rolig att köra.

 Sofistikerad och sportig
Det är en speciell känsla att sätta sig bakom ratten på en Jaguar XF Sportbrake. Inredningen är både sofistikerad och sportig och här finns många detaljer som vittnar om den brittiska biltillverkarens hantverkstraditioner. Kvalitetskänslan är hög, alla material är valda med stor omsorg och bearbetade till perfektion.

 Det är bekvämt att resa i Jaguar XF Sportbrake. Bilen ligger stadigt på motorvägen och det fint kalibrerade chassit hanterar effektivt ojämnheterna i vägbanan under vår provkörning. Trots att hastigheterna ibland är höga på den grova asfalten är det förvånansvärt tyst i kupén. Här störs vi vaken av vindljud eller däckbuller.

 Nästan som en sportbil
Jaguar XF Sportbrake är en stor bil, drygt fem meter lång. Men när vi styr av motorvägen och utmanar modellen på mindre och kurvigare landsvägar glömmer vi snabbt att det är en rymlig familjebil vi kör. Jaguar XF Sportbrake låter sig köras hårt utan att protestera och styr snällt in i de tajta kurvorna – nästan som en sportbil. 

 En av förklaringarna till de fina vägegenskaperna är den låga vikten. Jaguar har under många decennier utvecklat tekniker för att använda aluminium i sina konstruktioner och Jaguar XF Sportbrake är ett lysande exempel på hur långt man har kommit.

Modellen har en lättviktsarkitektur där en stor del av bilen byggts i aluminium som kompletterats med detaljer i höghållfasthetsstål. Resultatet är en bil som både är säker och vridstyv, samtidigt som den är anmärkningsvärt lätt.

 Avancerade komponenter
En annan förklaring är avancerade fjädringskomponenter som har utvecklats med erfarenheter från Jaguars långa motorsportengagemang i ryggen. I framvagnen har XF Sportbrake dubbla tvärlänkar och i bakvagnen finns så kallat Integral Link i stället för ett konventionellt multilinksystem. Tekniken är hämtad från den hyllade sportbilen F-Type, ett släktskap som är tydligt när man har provkört de båda bilarna.

 Under 8,5 basbelopp
Jaguar XF Sportbrake är även en välutrustad modell. I tjänstebilsversionen Signature Business Edition, som kostar under 8,5 basbelopp, ingår till exempel fjärrstyrd bränslevärmare med timer-funktion, parkeringsradar fram och bak samt backkamera, Bi-Xenonstrålkastare med LED-varselljus, narvade lädersäten med elektrisk 10-vägsinställning, navigation Pro med InControl Touch Pro 10,2-tums skärm, InControl Pro pack med WiFi-hotspot, elektriskt manövrerad baklucka, och luftfjädring, med mera.

Läs mer om Jaguar XF Sportbrake Signature Busines Edition 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jaguar och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies