1515
Innehåll från InuitAnnons

Så får du smidigt kontroll och säkrar alla enheter i organisationen – samt ökar produktiviteten

I dessa pandemitider då många arbetar hemifrån behövs en lösning för att enkelt managera alla enheter i organisationen och smidigt kunna täppa igen säkerhetsluckor. Unified Endpoint Management, UEM, är ett tillvägagångssätt för att hantera alla enheter inom en organisation från en central plats. Därmed kan också produktiviteten öka.

Vårt sätt att arbeta har förändrats sedan utbrottet av Covid-19-pandemin. Fler än någonsin arbetar hemifrån, ofta på egna, privata nätverk långt utanför organisationens relativt säkra miljöer och utan 24/7 övervakning av IT-personal. 

När anställda under lång tid varit borta från kontoret kan det ha uppstått brister i uppdateringar av arbetsenheterna. En del anställda kanske också har laddat ner och installerat tredjepartsprogramvara. 

Med olika operativsystem i olika versioner från olika tillverkare, som skiljer sig i handhavande från den hård- och mjukvara som organisationen normalt använder, i kombination med ny och kanske okänd programvara, har det nu uppstått en så kallad heterogen miljö.

Utmaningar att möta i säkerhetsarbetet

I denna miljö uppstår utmaningar i arbetsflödet och säkerhetsarbetet, vilket skapar risker för organisationen.

– Användare som rör sig med sina enheter utanför organisationens säkra miljö utgör den svagaste länken i säkerhetsarbetet. Dessa enheter måste säkras, säger Romanus Prabhu, Global Head Technical Support på företaget ManageEngine, som levererar UEM-lösningen Desktop Central.

UEM är en IT-praxis och strategi för att säkra och kontrollera datorer, servrar, mobiler och surfplattor på ett säkert sätt från en enda enhetlig konsol.

Med UEM erhålls lösningar för bland annat säker uppdatering, patchhantering, både för operativsystem och tredjepartsapplikationer, men också automatisk maskinvaru- och mjukvaruinspektion och fjärrassistans för snabb åtgärdshantering av IT-team.

– UEM sammanlänkar teknik och system och ger IT kontroll över alla organisationens användarenheter, oavsett var de befinner sig, säger Romanus Prabhu.

Så överbryggar Desktop Central arbete mot molnet

I dag arbetar många helt eller delvis genom molntjänster.

Desktop Central innehåller funktioner för att i heterogena miljöer även kontrollera applikationer som ligger i molntjänster. Här kan det enkelt skapas automatiska rutiner för patchning, felsökning och uppdatering. Dessutom finns funktioner för att enkelt få överblick över regelefterlevnad för GDPR, DSS, PCI, HIPAA och andra.

Med Desktop Central uppnås skalfördelar som ger ökad produktivitet. Detta ökas ytterligare när personalen får bättre möjligheter till säker mobilitet.

I Sverige distribueras och supporteras Desktop Central av IT-företaget Inuit.

– Genom att sammanföra säkerhetsfunktioner såsom patchhantering och sårbarhetsanalys med endpointhantering i en och samma lösning hjälper Desktop Central verksamheter att effektivisera IT-hanteringen och samtidigt förbättra säkerheten, säger Erik Tjärnkvist, Product Manager på Inuit.

Läs mer på www.inuit.se/produkter/desktop-central 

Mer från Inuit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inuit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?