1515
Innehåll från IntrumAnnons

Intrum: ”Vi tjänar inte pengar på att folk har skulder – utan på att människor kan betala dem”

Zara Berven, chef för Operations på Intrum Sverige.
Zara Berven, chef för Operations på Intrum Sverige.

Att möta människor med skulder, att lyssna med empati och sedan hjälpa dem tillbaka till en fungerande ekonomi, det är vardagen för inkassobolaget Intrum. 

– Vårt uppdrag handlar om att hjälpa våra kunder att få betalt genom att hjälpa deras kunder att kunna betala. Det är först när människor får ordning på sin ekonomi som vi har nått vårt mål, säger Zara Berven, chef för Operations på Intrum Sverige.

Intrum ger insikt i europeiska konsumenters vardag 

Om man som Zara Berven jobbar på ett inkassoföretag får man möta en hel del fördomar från andra människor.

– Många tror att vi vill sko oss på andra, eller att vi gör vad som helst för att dra in pengar till våra kunder som ju också är våra uppdragsgivare. Men vårt uppdrag handlar om att se båda sidorna av myntet och hjälpa parterna till en hållbar lösning, både kreditgivare och den som har svårt att betala. Dit kan vi bara nå om vi agerar och behandlar alla med värdighet, respekt och empati.

Målet – en sund ekonomi

För verkligheten är att Intrum inte tjänar pengar på att folk har skulder, utan på att människor kan betala dem.

– För oss är målet det vi kallar en sund ekonomi, där våra uppdragsgivare får betalt och personer som har en skuld kan betala av den och gå vidare i livet. Det är först då det blir en vinn-vinn-situation för båda parter.

Första steget i att kunna hjälpa någon är att lyssna på hur deras situation ser ut.

– Det finns inkassoärenden som uppstår på grund av slarv eller okunskap, men ofta har människor vi möter en skuld på grund av att det har hänt något stort i livet, till exempel sjukdom, skilsmässa eller dödsfall. 

Intrums jobb blir då att hjälpa till att bryta den spiralen. Att lyssna, se helheten, hitta möjligheterna och till exempel ge förslag på en avbetalningsplan som faktiskt känns hanterbar för individen

– Det är först då den som behöver hjälpen hittar motivation och en egen drivkraft till förändring.

Bygger relationer

För att nå dit är det centralt att skapa en trygg och tydlig situation.

– Vi lägger mycket tid på att bygga en relation så att personen vi hjälper får ett förtroende för sin handläggare. Att betala av en större summa pengar är inget man gör på en vecka, utan det kräver både tid och tålamod, och en långsiktigt hållbar plan. 

Och i slutändan leder det ofta till positiv feedback från den berörda personen.

– Vi gör alltid en undersökning efter avslutat ärende och frågar  vad man tycker om vårt bemötande, och det vi oftast möter då är positiva reaktioner och uppskattning av hur vi har utfört vårt uppdrag. Det märks att vi gör positiv skillnad i människors liv., Det är därför jag och mina kollegor går till jobbet med stolthet varje dag.

Intrum ger insikt i europeiska konsumenters vardag 

 

Mer från Intrum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intrum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?