1515
Innehåll från inRiverAnnons

Så snabbt lönar sig PIM – ”Den stora fördelen är att man säljer mer”

Att hantera information som krävs för att marknadsföra och sälja produkter genom olika distributionskanaler är ofta mycket komplicerat, tidskrävande och kostnadsdrivande.

Att implementera PIM gör processerna snabbare och enklare – men kräver också en investering.

Den kan dock återbetalas snabbt.

– Med PIM får man en väldigt stor ROI och därmed blir det kort återbetalningstid. För vissa kunder kan den vara nästan omedelbar, säger Johan Boström, strategiansvarig på inRiver.

PIM, Product Information Management, är ett kraftfullt administrativt system som möjliggör en central hantering av information om produkter. Det kan ses som navet i ett företags e-handel, både för B2B och B2C.

Genom att PIM lagrar och hanterar all produktinformation på ett och samma ställe kan den enkelt exporteras till ett obegränsat antal kanaler, till exempel mobil, webb, tryckta kataloger eller till återförsäljare och fysiska butiker på olika marknader. Produktinformationen blir dessutom enkelt tillgänglig för alla avdelningar i en organisation, som försäljning, marknadsföring och kundservice.

Det Malmöbaserade företaget inRiver har utvecklat ett PIM-system som i dag används av över 500 kunder i 21 länder, i huvudsak inom tillverkning och retail. Johan Boström är förutom strategiansvarig också en av företagets grundare.

– Det stora värdet med PIM är att man kan producera mer, skapa bättre produktinnehåll och sedan snabbt distribuera det i sina kanaler på ett automatiserat sätt. Det snabbar upp arbetsprocesserna oerhört, säger han. 

PIM förbättrar för alla

När PIM implementeras på ett företag är det så många processer i organisationen som förbättras att det kan vara svårt att kvantifiera produktivitetsförbättringen. Men att bara titta på försäljningsökningen kan räcka för att se styrkan med PIM, menar Johan Boström.

– Den största fördelen och det som våra stora kunder räknar hem det på är att de säljer mer. Vi har kunder som ökat försäljningen med 17 procent bara på Amazon genom att förbättra sitt produktinnehåll, säger han.

Ytterligare en parameter att titta på är antalet säljbara dagar för en produkt. För att den ska kunna säljas krävs produktinformation hos återförsäljarna och med PIM kapas tiden för att distribuera produktinformationen.

– Tiden man sparar kan ägnas åt att sälja. Vet man hur mycket man säljer per dag kan man enkelt räkna ut ROI som kommer av att snabbare nå ut till kunderna, säger han.

Enligt inRiver finns både kvantitativa och kvalitativa vinster med PIM. Bland de kvantitativa finns förutom fler säljbara dagar även högre konvertering, snabbare lansering av nya produkter och färre returer. Bland de kvalitativa vinsterna finns bättre och mer konsekvent produktinformation, rikare produktbeskrivningar och en bättre kundupplevelse. När alla hämtar informationen från samma källa minskar dessutom risken för diskrepanser.

– PIM skapar en friktionsfri färd mot köpavslut, oavsett var man möter kunderna, säger Johan Boström.

Implementering av PIM har därför kort tid för ROI. Enligt inRiver är 12 till 18 månader en genomsnittlig tid, även om det för vissa kunder kan gå betydligt snabbare. 

Molnbaserad PIM

När är det dags för en organisation att implementera PIM? Enligt Johan Boström handlar det inte bara om hur många artiklar man har till försäljning.

– Om ett företags produkter är konfigurerbara blir det väldigt svårt att hantera all information. Då behöver man PIM även om man bara har ett fåtal produkter. Man kan säga att det handlar om tre dimensioner: storleken på sortimentet, komplexiteten på produkterna och antalet marknader som kräver lokalisering, förklarar han.

Det finns i dag flera leverantörer av PIM på den svenska marknaden. Enligt Johan Boström är det PIM som inRiver levererar det enda som är helt molnbaserat. I praktiken betyder det ingen mjukvara måste installeras hos kunden, som inte heller behöver bekymra sig om uppdateringar. Allt sker i bakgrunden.

– Det är bara att logga in och sätta igång. Det betyder också att den totala kostnaden för kunden över tid blir betydligt lägre. Det krävs ingen investering i hårdvara eller en driftsorganisation som underhåller systemet. Vi tar hand om den biten, avslutar Johan Boström. 

Räkna ut ROI på din egen produktinformation här: www.inRiver.com

Fakta/inRiver

inRiver grundades 2007 och ger marknadsförare och säljare av e-handelsprodukter ett nytt sätt att visa upp och sälja sina produkter. Genom att tillhandahålla PIM-produkter och tjänster (Product Information Management) som hjälper till att skapa, uppdatera, bevara och distribuera produktinformation globalt hjälper inRiver företag att uppnå ökad avkastning, större kundnöjdhet och stärkt varumärkeskapital.

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?