ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Inovia

De digitaliserar den svenska vården: ”Framtidens teknologi appliceras på dagens problem”

Sveriges befolkningsmängd växer och blir allt större och äldre för varje år som går, samtidigt som behovet av vård ökar. Detta faktum slår hårt mot vården och inte minst mot de 15 000 läkarsekreterare som finns, där cirka 30 procent går i pension inom fem år. Hur skall vården lyckas effektivisera all nödvändig administration och samtidig lyckas hantera behovet av ökad direkt sjukvård? Det är en fråga som Inovia AI ställde tillsammans med Conscriptor. 

– Denna sits gör att hela ekvationen måste lösas genom digitalisering, automatisering och smart teknik. Det gör vi på Conscriptor tillsammans med Inovia AI, säger Henric Carlsson, vd på Conscriptor.

I dag hanterar Conscriptor runt tio procent av Sveriges vårddokumentation, motsvarande nästintill tre landstings totala journaldokumentation.Trots ett, på marknaden, smalt område är kunskapen stor och ska vårdsitsen förbättras i landet är det helt rätt i tiden med ett både smartare och mer intelligent tillvägagångssätt i arbetet. Det menar Henric Carlsson, vd på Conscriptor. 

– Från att patienten träffar läkaren är det början på en resa; de beskriver sjukdomsbilden, vilket leder till flera steg i form av undersökning, dokumenterad behandling, remiss, intyg, recept och eventuella återbesök. I vårt arbete så förstår manväldigt mycket om vad som händer i vårdkedjan och vi kan därmed med hjälp av vår AI-teknik förutse vad som framöver kommer att ske i vårdflödet. Denna kunskap vill vi gärna dela med oss till vården.

Med en omfattande process letar Conscriptor ständigt efter lämpliga aktörer som kan hjälpa både dem och vården – och framför allt patienterna. De har en tydlig kravspecifikation som de arbetade efter och Inovia AI kvalificerade sig väl i denna utvärdering. 

– Det fanns många positiva aspekter till varför vi valde Inovia AI. De har sin verksamhet i Sverige, de kan den svenska vården och kan agera efter svensk lagstiftning. Dessutom är det av största vikt att man i denna förändringsresa arbetar väldigt teambaserat, och där hade de väldigt mycket kunskap om och framför allt hur man kunde lösa det. När vi beskrev vårt arbetssätt förde de in sin kunskap med de algoritmer och AI-teknik som Inovia AI utvecklar. 

Från diktat till journal

Endast 30 procent av läkares tid handlar i dag om att bemöta patienter, resten av tiden går åt till administration. Det är ett skenande problem för vården, något som Conscriptor och Inovia AI tillsammans vill ändra på genom att frigöra tid till det som bör vara det största fokusområdet: patienten.

Det gemensamma målet är att analysera vårddokumentationen och genom detta skapa en djup och bred kunskap. Utfallet återkopplas och används som ett viktigt dagligt stöd för att fatta avgörande beslut för patientens behandling. Inovia AI liksom Conscriptor tror på att de lösningar som de presenterar måste vara så nära frontlinjen i vården som möjligt, det vill säga hos sköterskor och läkare.

Det första steget i att avlasta administrationen är att omvandla läkarens diktat direkt till en journalanteckning.

– Med det transkriberade diktatet kan vi analysera och förstå innehållet i den, och göra rätt därifrån. Vi fångar diagnoskoder, liksom åtgärdskoder. Dessutom har vi hittat ett smartare sätt att mata in mycket information på. Rösttolkning handlar ju om att få en ljudfil som via Inovia AIs AI-teknik översätts till en text, men hur ska denna textfil komma in i journalsystemet? Där har Inovia AI byggt en robotliknande operation som vet exakt var informationen ska stoppas in, oberoende journalsystem, säger Henric Carlsson.

Två minuter på två sekunder

Det finns andra positiva aspekter förutom att processen ljud till text förenklas. Inovia AIs lösning kan med sin AI-intelligens bidra till en förenklad analys och diagnos av patienter.

– Ett exempel är en patient som är i en viss ålder, som söker vård för vissa åkommor. Läkaren misstänker begynnande diabetes. Med den informationen kan vi direkt koppla det till nationella riktlinjer och hur man ska behandla en person som söker för första gången för diabetes. På så sätt kan vi leverera insikter till vårdens förstalinje som ett av flera beslutstöd. Detta sker utan att vårdpersonal behöver dokumentera på nytt sätt eller i ytterligare system. Tekniken vi använder utgår från hela vårdsektorn och stödjer alla befintliga processer, säger Henric Carlsson och fortsätter:

– Vi är imponerade över hur Inovia AI rent tekniskt har löst detta och deras förståelse för hur vården jobbar.

Marcus Ekendahl är grundare och Chief Product Officer på Inovia AI och menar att kvaliteten och effektiviteten i vården kan höjas markant med denna form av lösningar. En av anledningarna menar han handlar om att datorn inte gör fel på samma sätt som en människa.

– Det vi tar fram följer nationella riktlinjer, och AI-algoritmerna anpassas för att förbättra vården. På så sätt har vi tagit fram framtidens teknologi och applicerar de på dagens problem. Redan i dag klarar vi av att, med hjälp av IBMs hårdvara, ta ett två minuter långt diktat, och transkribera det på två sekunder.

Tack vare att Conscriptor i dag står för tio procent av Sveriges vårddokumentation och att Inovia AI utvecklat tjänsten tillsammans med dem, känner Inovia AI sig redo att gå vidare till hela marknaden – och som Marcus Ekendahl själv säger, ta del av den höjning och kvalitet som det kommer medföra och bidra till att minska dokumentationen.

– Vi har verkligen redan visat vad vi kan åstadkomma tillsammans med Conscriptor, vilket är den största styrkan. Det är en innovation som är beprövad och verkligen redo att appliceras direkt i vården. Det är paketerat, dokumenterat och förankrat att det faktiskt löser problemen och inte bara verkar smart, säger Douglas Erliden, VP Sales på Inovia AI.

– Det är en lösning som på riktigt kommer att göra skillnad för vården och är extremt efterfrågad, avslutar Henric Carlsson.

Läs mer om Inovia AI här

Läs mer om Conscriptor här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inovia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer