När hela världen numera är online förväntar folk sig snabb åtkomst till digitala tjänster för all sina behov, och värdepappersmarknaden är inget undantag.
Det oroliga omvärldsläget har dessutom bidragit till en ökad volatilitet på de finansiella marknaderna. Det i sin tur har lett till att bankkunder kräver en snabb och enkel tillgång till investeringsverktyg där de kan följa marknaderna och hantera orderläggning via mobila enheter när det passar dem.
– Att digitala tjänster har blivit en del av de flesta människors vardag är ingen hemlighet. Men just digitala tjänster för privatinvesterare som vill sköta sina egna investeringar är lite efter kurvan, säger Zlatko Vucetic.
Hög tid utveckla digitalt erbjudande
Trots att man har åstadkommit stora framsteg inom digitalisering på senare år så visar studier gjorda av bankplattformen Mambu tillsammans med Financial Times Focus och Oliver Wyman att det finns mycket kvar att göra för att möta kundens förväntningar.
Studierna framhåller att banker och andra finansiella institutioner måste utveckla sitt digitala erbjudande snabbt för att undvika att tappa marknadsandelar till teknikkunniga konkurrenter.
–Det finns ett behov hos flera aktörer att modernisera och digitalisera sitt erbjudande, samtidigt som de behöver se över sina kostnader för sina system. Därtill behöver de hitta en lösning som är flexibel och skalbar med minimalt underhåll, säger Zlatko Vucetic.
Så kan fällor inom digitalisering undvikas
Digitaliseringen har sina utmaningar. Tydligast är kostnaden av att underhålla och kontinuerligt utveckla och uppdatera systemen. Här spelar ”Software-as-a-Service” (SaaS) en ledande roll.
En annan utmaning är det arv som man bär på. Medan banker, kapitalförvaltare och nätmäklare ser minskande marginaler delvis på grund av den ökande kostnaden av säkerhet och regelverk som krävs av myndigheterna, så kämpar de samtidigt med ineffektiva legacy-system som inte stödjer skalbarhet.
Infront levererar smidig digitalisering
Genom att välja att jobba med en partner som kan erbjuda investeringslösningar som de driftar kan aktörer på finansmarknaden minimera sina resurs- och underhållskostnader och fortfarande erbjuda sina kunder den senaste teknologin.
– Vi ser en ökande efterfråga för våra lösningar som gör det möjligt för banker och kapitalförvaltare att erbjuda olika digitala tjänster beroende på kundens behov, allt i bankens egen miljö, säger Zlatko Vucetic och avslutar:
– Finansiella rådgivarna kan inte längre lita enbart på att kundrelationer hanteras med personliga kontakter. Nyckeln är en lättåtkomlig, lättanvänd och kostnadseffektiv teknologisk plattform som ger kunderna kommandot över sina egna investeringar. Och det kan vi leverera.