Annons
Innehåll från ImprooveAnnons

Det här ska e-handlare satsa på för lyckas under coronakrisen – och efteråt

Per-Mattias Nordkvist, Improove.
Per-Mattias Nordkvist, Improove.

På bara ett par månader har förutsättningarna för Sveriges e-handlare förändrats drastiskt. Coronakrisen har bidragit till att företags närvaro online nu blivit verksamhetskritisk när en stor del av befolkningen befinner sig hemma. Vill man överleva måste man lyckas med sin digitala kommunikation. Framtidens marknadsandelar fördelas nu om och för att bli en vinnare, både under krisen, och när den blåst över, måste e-handelsföretag satsa på något som egentligen borde vara en hygienfaktor: den organiska trafiken.

Inom e-handel driver man i huvudsak försäljning på två sätt: Organisk trafik och annonser. Flera varumärken väljer medvetet bort annonsering helt och bygger sitt varumärke kring den organiska trafiken genom automatisering, sökordsoptimering, recensioner och sociala medier. Till exempel Acne Studios valde länge en ”no advertising”-policy. Många slarvar dock med att vårda sin organiska trafik och börjar istället köpa annonser direkt – något som nu blivit mer problematiskt under den rådande krisen. När människor håller sig hemma och inte pendlar till jobbet i samma utsträckning är det inte längre relevant att annonsera i det offentliga rummet utan marknadsföringen måste numera ske online. Detta har inneburit en rusning till annonskanalerna som i vissa segment blivit dyrare, förklarar Per-Mattias Nordkvist, grundare på e-handelspartnerbolaget Improove.

– Alla förstår i teorin att man bör optimera sin organiska trafik men många frestas av att gå direkt till annonskanalerna. Man måste börja organiskt och det är de som skötte detta bra för två månader sedan som vinner just nu. Nu är det hög tid att börja ta till vara på sin trafik och vässa den. Det kommer att vara de som bemästrar den digitala kommunikationen som kommer att kunna skörda frukterna i höst när krisen troligtvis är över.

”Kan dramatiskt öka din försäljning”

När människor nu både tillbringar mer tid framför sina datorer och läser fler mejl finns alla förutsättningar för att lyckas nå ut med sin kommunikation online. Improove har sett kunder som vuxit med 50 procent enbart genom att optimera sin organiska trafik.

– Du kan dramatiskt öka din försäljning genom att jobba med marketing automation, användarsessioner och engagemang i sociala medier. Detta bidrar också till en hävstångseffekt som styr din investeringskraft inom annonstrafik. Ju bättre du blir på att ta hand om din gratistrafik desto mindre behöver du betala för köpt trafik. Många lämnar pengar på bordet genom att bara satsa på det sistnämnda, säger Per-Mattias Nordkvist.

Improove erbjuder två av de fyra största globala e-handelsplattformarna; Salesforce Commerce Cloud, inom vilka man är störst i Sverige, och Magento. För att hjälpa företag att snabbare komma igång har man lanserat Improove Core, en accelerator som hjälper företag att komma online på 3-4 månader utan långa, krångliga projekt. Man behöver en global plattform som backas av hundratals utvecklare för att bygga en långsiktigt bra e-handel, menar Per-Mattias Nordkvist.

– Vi anpassar plattformarna till olika företag och vill att våra kunder endast ska behöva bekymra sig över hur de ska affärsutveckla för att växa på nätet. De ska kunna lita på att vi ger dem de tekniska verktyg de behöver för att dubbla sin omsättning. Nu har vi gjort detta i 12 år och arbetar med flera av de största varumärkena i Sverige som Gymgrossisten, Urban Ears, Junkyard, Apohem och Rodebjer. Vi har kontor i Sverige, Portugal och Seriben och servar kunder i hela Norden samt Spanien och Portugal.

En uppmaning inför framtiden

Krisen påverkar inte alla e-handlare på ett negativt sätt. För vissa innebär den till och med en fördel. När svenskarna spenderar mer tid hemma och förbereder sig för en hemmasommar växer intresset för allt från utemöbler till husdjur. Vill man vara framgångsrik även efter krisen måste man dock kratta manegen, oavsett vilket segment man verkar inom.

– Vår kund Zoo.se sålde exempelvis nyligen 26 kaniner på en dag vilket de tror beror på att människor nu har tid att vara hemma med djur när de är små. Vi ser att de som redan var duktiga på att hantera sin gratistrafik lyckas bra nu så vi vill uppmana alla i branschen att steppa upp och bli så bra som man borde vara. I höst kommer den ökade försäljningen online att vara det nya normala och därför måste man ta vara på den här tiden och vässa klorna så att man är på topp när ekonomin vaknar igen.

Läs mer om Improove här 

Mer från Improove

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Improove och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?