1515
Innehåll från IFSAnnons

Tre viktiga trender för tillverkande företag 2020

Antony Bourne är global industrichef på IFS.
Antony Bourne är global industrichef på IFS.

Tillverkningsindustrin förändras nu i grunden.

Och de företag som inte hänger med kan snart ställas inför svåra utmaningar. 

Antony Bourne är global industrichef på IFS. Här listar han tre trender för 2020 som du behöver förstå.

Nästan 90 procent av företagen planerar att investera i AI – läs IFS undersökning här

En stor mängd förändringar påverkar den tillverkande industrin och de största initieras av de tillverkande företagen själva. Många företag använder redan IoT och kommer att börja utforska AI, 5G och 3D-utskrifter på allvar under 2020. De här förändringarna kommer till skillnad från tidigare inte att ske gradvis. De kommer att finnas i centrum av nya innovativa affärsmodeller som förändrar tillverkande industrin i grunden.

Här är Antony Bournes tre trender för tillverkande företag för 2020

Trend 1: Fler maskiner än människor kommer att använda 5G

I slutet av 2020 kommer fler maskiner att vara uppkopplade med 5G än människor. 5G är en stor möjliggörare för nya tekniklösningar. Visst kommer strömmande musik, tv och filmer att fungera bättre med 5G – men skillnaderna är ännu större inom automatiserade tillverkningsprocesser.

5G kommer att få störst betydelse inom automatisering av tillverkande industrin. Sensorer i maskiner kommer att dra nytta av tillförlitliga uppkopplingar med extremt korta fördröjningar för att prata med varandra och överföra mängder av data. Med maskininlärning kan denna data användas för att upptäcka kostnadsbesparingar och öka effektiviteten. Det här är redan vanligt i Kina och i Sydkorea.

Förbättrad kommunikation tack vare 5G underlättar automatisering av komplex tillverkning. Det främjar tillverkning baserad på beställningar, både tidsmässigt och vad gäller utförande.

Trend 2: B2B2C utmanar B2C under 2020

Allt fler tillverkare närmar sig konsumenterna. Företag lägger till tjänster till sina produkter eller säljer produkterna som prenumerationstjänster.

Redan 2018 berättade IFS att 62 procent av de tillverkande företagen ökade omsättningen tack vare eftermarknader, med reservdelar och garantiavtal. 16 procent av de deltagande företagen i en undersökning IFS gjorde i november 2019 erbjöd underhåll med servicenivåavtal (SLA), men bara fyra procent erbjöd produkter helt i form av tjänster. Det här innebär att tillverkare säljer via kanalen, men ändå tjänar pengar via direktkontakt med konsumenter. De blir B2B2C-företag.

Ett exempel är en av IFS kunder som har gått från att sälja luftreningssystem, till att sälja ren luft. Man mäter luftkvalitet hos sina slutkunder och sköter underhåll av anläggningarna. Verksamheten är till stor del automatiserad, med hjälp av sensorer. Servicetekniker sänds ut baserat på hur avtal ser ut. Förebyggande underhåll är självklart en viktig del av den här modellen.

Slutkundernas upplevelser kommer att förbättras tack vare B2B2C-modellen, tack vare mer direkt kontakt mellan kunderna och tillverkarna.

Trend 3: 2022 kommer mer än hälften av de tillverkande företagen att ha satsat på AI

På IFS förutsäger de att de tillverkande företagen som satsar på AI fram till 2022 kommer att ha förbättrat produktiviteten med tio procent. IFS hjälper redan i dag kunder med att använda stora datamängder för maskininlärning. På så vis går det att identifiera mönster och formulera strategier som människor inte mäktar med på egen hand.

De flesta tillverkande företag automatiserar redan i dag uppgifter i varierande grad, både för tillverkning och administration. Det kan till exempel handla om tester och kvalitetsarbete. Med AI går det inte bara att effektivisera sådana processer, det går också att skapa helt nya. Exempel på andra användningsområden är behovsplanering och prognoser, vilket ger bättre försörjningskedjor.

I undersökningen som IFS gjorde i november 2019 svarade 40 procent av de tillverkande företagen att man planerar att använda AI för inventarieplanering och logistik. 36 procent angav schemaläggning av produktion och CRM. 

Här kan du läsa hela undersökningen IFS gjorde i november 2019

Mer från IFS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IFS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?