1515
Innehåll från IFSAnnons

Tre etiska utmaningar för att lyckas med AI

AI är en av de snabbast växande industrierna.
AI är en av de snabbast växande industrierna.

Potentialen för AI inom tillverkande industri är enorm. Men som med alla nya lösningar kommer nya utmaningar. Här berättar Antony Bourne, IFS, President Industries om de tre största.

AI innebär stora förändringar för hur människor använder tekniklösningar. Företag måste fastställa etiska riktlinjer för hur AI ska användas, vilket gäller även tillverkande företag. Det finns lärdomar att dra av branscher där man kommit långt med AI, som finans och försäkring. 

Här är de tre största etiska utmaningarna för den tillverkande industrin.

Utmaning 1: Företagsledare måste presentera produktivitets- och lönsamhetsvinster med AI på ett trovärdigt sätt.

AI kräver de investeringar som måste godkännas av styrelser, investerare, aktieägare och andra intressenter. Det är viktigt att företagsledare inte överdriver löftena om vinster.

Enligt Accenture och Frontier Economics kan AI öka lönsamheten med 39 procent inom tillverkande industri. Men när AI införs i produkter och processer kan det komma att krävas fler anställda för att lyckas omstrukturera verksamheter. Vinsterna kommer när omställningen har klarats av.

I vissa fall är det lätt att förstå förändringarna, till exempel vad gäller lösningar för schemaläggning. I andra fall innebär AI helt nya sätt att lösa problem i realtid som människor inte har kommit på själva. Företagsledare måste förklara skillnaderna.

Utmaning 2: Regeringar och företag måste adressera AI:s påverkan på arbetskraften och samhället.

AI kommer att innebära att antalet arbetade timmar för att producera ett visst värde minskar, vilket innebär färre anställda för att utföra en viss uppgift. Det här är en utveckling som vi redan sett när tillverkande industri automatiserats. Det finns studier som visar på mer än fördubblad produktivitet sedan 1990.

Förutsägelserna för hur AI kommer att påverka produktiviteten och behovet av arbetskraft varierar. Optimister tror att arbetstillfällena kommer att öka för anställda som inte direkt ersätts av AI-lösningar. Pessimister pekar på studier som visar att 47 procent av arbetskraften i USA riskerar att ersättas av tekniklösningar.

Även de mest optimistiska prognoserna pekar på minskat behov av arbetskraft. Kommer det att innebära kortare arbetsveckor och nya kompensationslösningar? Hur går det med efterfrågan på de varor och tjänster som produceras om antalet personer som har pengar att spendera minskar? Det här är frågor som politiker och företagsledare måste adressera.

Utmaning 3: Företagsledare måste ha kontroll över och ta ansvar för beslut som fattas av AI-lösningar.

Vi har redan sett tragedier som orsakats av självkörande bilar. Slutsatsen är att ansvaret för det som inträffat inte ligger hos de algoritmer som styr bilarna, utan hos de människor som skapat lösningarna.

Företagsledare måste ta med potentiella skuldfrågor i sina beräkningar. Det inbegriper påverkan på anställda, leverantörer, kunder och samhället i stort. Det innefattar också behovet av skydd mot manipulation av algoritmer och data.

Det krävs AI-lösningar vars resultat kan förstås och förklaras, och vars arbetsgång är spårbar.

Ladda ner IFS senaste rapport om de etiska utmaningarna med AI 

Mer från IFS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IFS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?