1515
Innehåll från HP DevelopmentAnnons

”Vi har haft hållbarhet relaterat till våra affärer ända sedan vi startade, det ligger i vårt DNA”

IT-branschen har idag en stor påverkan på vår miljö, och branschen brottas fortfarande med många riskfaktor. För att skapa en hållbar affärsverksamhet har HP redan sedan starten satt hållbarhet högt på agendan. Företaget vill vara en ledande aktör inom branschen och har nu som mål att nå 75 procents cirkularitet före 2030 för produkter och förpackningar och bli helt klimatneutrala 2040.

En viktig del i HPs hållbarhetsarbete har med transparens att göra, något som syns i företagets årliga hållbarhetsrapport som precis släppts. 

– Vi använder rapporten internt och externt för att förklara vart vi är på väg, för att visa att vi har koll på de risker som finns inom vår bransch och att vi vet hur vi ska hantera dem. För oss är det viktigt att vara transparanta kring hur vårt hållbarhetsarbete går till, fortsätter Madeleine Bergrahm, hållbarhetsansvarig HP Norden. 

HPs mål är att vara koldioxidneutrala i hela värdekedjan 2040. För att nå dit har företaget satt flera delmål, bland annat ska man senast 2025 nå koldioxidneutralitet och noll avfall i HPs verksamhet och man har släppt gröna obligationer. Innan 2030 ska HP bli klimatneutralt när det kommer till förbrukningsmaterial, som exempelvis toner, bläck och papper till skrivare och nå 75 procents cirkularitet för produkter och förpackningar. 

– Vi har haft hållbarhet relaterat till våra affärer ända sedan vi startade, det ligger i vårt DNA och gör att vi sticker ut inom IT-branschen. Vi är övertygade om att det krävs en stark förankring i företagets affärsstrategier och hos våra medarbetare för att vi ska nå vårt hållbarhetsmål med netto noll 2040. Vi ska helt enkelt göra bra affärer och konkurrera på sjysta villkor, då blir vi ett långsiktigt hållbart företag

Som ett led i HPs hållbarhetsarbete kommer alla medarbetare under 2021 att själva sätta  individuella hållbarhetsmål. HP har också satt jämställdhetsmål för att leda branschen mot en mer varierad, rättvis och inkluderande teknikindustri. 

–  Vi har satt mål att vi som senast 2030 ska uppnå jämställdhet mellan könen i HPs ledarskap, att det ska finnas mer än 30 procent kvinnor inom tekniska roller och att vi ska möta eller överträffa arbetsmarknadsrepresentationen för ras- och etniska minoriteter. Vi säljer till hela världen och till alla typer av människor, och det blir mycket lättare att förstå våra kunder om vi representerar vår marknad, menar Madeleine.

För att nå hållbarhet i hela värdekedjan ställer fler och fler företag krav på sina leverantörer kring miljöarbete och mänskliga rättigheter. HP är inget undantag, men nu vill företaget ta arbetet kring den cirkulära ekonomin ett steg längre.

– Vi har satt mål för hela verksamheten, inklusive vad våra leverantörer och kunder gör. Det är förstås lättare för oss att ställa krav på våra leverantörer, men nu tar vi det ett steg till genom att faktiskt även ställa krav på våra kunder att göra hållbara inköp och nå full cirkulär ekonomi. För vi behöver jobba tillsammans för att nå våra klimatmål, säger Madeleine.

Om HP

HP skapar innovativa lösningar för att förenkla och förbättra för alla, överallt. Produktportföljen består av hårdvara och programvara inom en mängd produktområden som skrivare, datorer, skärmar och 3D-skrivare. 

Läs mer på www.hp.com

Läs mer om HPs hållbarhetsrapport 

 

Mer från HP Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HP Development och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?