1515
Innehåll från HogiaAnnons

AI ger förutsättningar för snabbare och klokare beslut

Digitaliseringen och teknikutvecklingen är en pågående förändringsresa som vi har levt i länge. Den bär med sig både möjligheter och utmaningar för näringslivet med bland annat företagens ekonomifunktion som står inför en spännande tid. Inom området är artificiell intelligens, AI, på stark frammarsch. Hogia verkar för att realisera stora värden i flera ekonomiprocesser som i förlängningen kan hjälpa företagen att växa. 

Artificiell intelligens, AI, i ekonomisystemen väcker både intresse och oro. Oron handlar bland annat om att tappa kontrollen samt att arbetsmoment effektiviseras bort och roller försvinner. Hogia menar att dessa farhågor snarare är utvecklingsmöjligheter, om man inför tekniken och nya arbetsmoment på rätt sätt. Anna Elverheim, som bland annat driver effektivisering av digitala processer samt digitaliseringen inom Hogias ekonomiområde, förklarar med ett exempel:

– Vi vill lyfta människor i sin profession och till exempel låta välutbildade ekonomer ägna sig åt mer kvalificerade arbetsuppgifter som beslutstödjande rådgivning än manuella repetitiva hanteringar av sina system. Den nya tekniken möjliggör detta. Smartare och lärande system kommer hjälpa företag att utvecklas, det är hela poängen med utvecklingen.

Det handlar alltså inte om att ersätta utan snarare att frigöra tid och skapa bättre dataunderlag till affärsdrivande prognoser och analyser. Anna Elverheim poängterar att det är människan som tar besluten och styr vad tekniken ska automatisera och bearbeta.

Långsiktighet i teknikruset för en hållbar utveckling

Områden där Hogia jobbar med AI-teknik i dag är bland annat inom löpande redovisning för att stödja användaren i korrekt bokföring. I förlängningen innebär det att rapportering och beslutstöd blir mer kvalitativa och ger bättre förutsättningar att fatta klokare beslut i realtid, berättar Daniel Nilsson, utvecklingsansvarig och teamleader för Hogias molnbaserade ekonomisystem.

– Och utvecklingen fortsätter. Vi vill ligga i framkant med system som håller över tid och arbetar tillsammans med långsiktiga partners som till exempel Microsoft. Vi bygger för hållbara lösningar, och då är IT-säkerhet och hög kvalitet i fokus. Teknikutvecklingen går snabbt och vi möter den med ett agilt arbetssätt och släpper löpande nya lösningar till våra kunder.

Behov av ny kompetensutveckling och nya arbetssätt

Det kan vara lika spännande som skrämmande att implementera ny teknik och många företagare står inför flera frågetecken. Hur blir jag digital? Hur kan jag automatisera mina flöden? Vilka risker finns det? Det krävs en hel del kunskap och där kan Hogia agera vägledare.

– Vi verkar för att utveckla smartare ekonomistöd, men en lika viktig del är just att stödja företagets digitala mognad i form av kunskap och arbetssätt. Det är viktigt att frågor om juridik, etik och standardisering hänger med teknikutvecklingen – därför driver Hogia samhällsutveckling i forum på riks- och EU-nivå. Vi är bland annat med och beprövar de etiska riktlinjerna för AI från Europeiska kommissionens Ethics kommitté, förklarar Anna Elverheim.

Utgångspunkten i digitalisering är många gånger systemstödet men behovet hos företagen är oftast större än så. Hög kvalitet och säkerhet är centralt för att möta behovet av utbildningar och seminarier kring den digitala förändringsresan; hur tekniken kan genererar värden och hur företagen kan förbereda sig.

– Vi vill hjälpa till i hela spektret för att hjälpa företag att utvecklas, säger Anna Elverheim. 

Hogias tips till företagsledare:

- Lär vilken data som ni kan spara och ta tillvara på den. När ni och tekniken är redo kan den bli värdefull, ge en bra start och kortare startsträcka. 

- Lyft ekonomiavdelningens förändringsresa – välj en partner som kan vägleda er i digitaliseringen, inte bara en systemleverantör.

Läs mer här 

Fakta om Hogia

Hogia utvecklar branschspecifika affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar.Hogia skapar en enklare vardag för de många företagen genom att effektivisera, vägleda och inspirera våra kunder. Hogia grundades 1980, är familjeägt med 675 medarbetare i Norden och Storbritannien.

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?