1515
Innehåll från HogiaAnnons

AI för alla – så kan det hjälpa dig

Daniel Nilsson, utvecklingsansvarig på Hogia Business Products.
Daniel Nilsson, utvecklingsansvarig på Hogia Business Products.

Många är bekanta med vad AI är för något, men kanske inte med hur det kan effektivisera vårt arbete och hur lättillgängligt det faktiskt har blivit. Det här vill Hogia ändra på med sina programvaror och system tillgängliga för alla företag, både stora som små.

– Alla företag, små och stora kan applicera och få stöd av AI i sitt arbete med våra system, berättar Mathias Peterson, Kommersiell Produktägare, Hogia Business Products.

AI kan ofta få stämpeln att det är en dyr investering som endast större företag har möjlighet att använda sig av, men det stämmer inte. Det här är något som Hogia dagligen bevisar. 

– Förr var AI-teknik något som endast stora företag kunde nyttja och man köpte in dyra, tunga och konsultstyrda system. Men i dag kan även ett småföretag som vill effektivisera sina arbetsprocesser använda sig av AI till en förmånlig summa, berättar Mathias Peterson.

– Tidigare hade man inte tillräckligt med datakraft eller data för den delen, nu har vi tillgång till allt i ett moln och det finns flera ramverk för AI. Med hjälp av de verktyg som finns idag är det mycket enklare att komma igång med AI. När våra kunder väl börjat använda sig av tjänsten vill de inte vara utan den eftersom man snabbt inser hur effektivt, smidigt och naturligt det fungerar, säger Daniel Nilsson, utvecklingsansvarig på Hogia Business Products. 

Behåll kontrollen och spara tid – med förstärkande AI 

För tre år sedan utvecklade Hogia produkten OpenBusiness Ekonomi, som med AI underlättar och effektiviserar det administrativa arbetet på en ekonomiavdelning. 

– Det finns flera manuella moment på en ekonomiavdelning som kan effektiviseras med hjälp av AI. Bland annat läggs mycket tid på kontering av leverantörsfakturor, men med AI får man konteringsförslag på radnivå per automatik, säger Mathias Peterson. 

– Systemet lär sig hur det ska tolka fakturorna genom sina inlärningsalgoritmer som lär sig av ekonomens arbetssätt, och kan därefter skilja på rätt och fel, säger Daniel Nilsson. 

Med lösningen har personalen fortfarande kontroll men AI blir ett förstärkande verktyg som gör att de kan lägga mer tid på till exempel analys och rådgivning eftersom registrering, bokföring och matchning av bankhändelser sker automatiserat.

– Våra mest traditionella kunder har blivit AI-frälsta inom en månad, nu är det så enkelt, avslutar Fredrik Wallin, bolagschef, Hogia Business Products. 

Om Hogia:

Hogia utvecklar, säljer och supportar programvaror och systemlösningar för företag som vill fokusera på sina verksamheter istället för på krånglig och tidsödande administration.

De erbjuder allt från små bokföringsprogram för enmansföretaget till kompletta, branschspecifika IT-lösningar och -system för exempelvis kollektivtrafik, åkerier, revisionsbyråer, fastighetsbolag och butikskedjor.

Läs mer på hogia.se 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?