ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Hemfrid

Hon skapade en helt ny bransch

  • Monica Lindstedt, grundare av Hemfrid.

I början av 90-talet var Monica Lindstedt mitt uppe i karriären samtidigt som hon hade fyra barn hemma. Livspusslet blev till slut omöjligt att lösa, men gav samtidigt liv åt Sveriges första företag inom tjänster i hemmet.
– Jag bestämde mig för att ta tag i problemet och startade Hemfrid som är en enkel idé om hur fler ska orka mer, säger hon.

Hemfrid redovisade en omsättning på 600 miljoner kronor i det senaste bokslutet, men vägen till framgång har inte varit spikrak. När Monica Lindstedt startade Hemfrid 1996 la hon grunden till en helt ny bransch – och det skulle ta sex år innan bolaget var lönsamt.

 – Det var jättejobbigt i början. Det är lätt att ha en idé, men svårt att få den att hålla över tid. Det var även många som höjde på ögonbrynen när jag sa att jag skulle starta en städfirma, säger hon.

”Var först i branschen”
Monica Lindstedt lobbade i flera år för att rutavdraget skulle införas och när skattereduktionen kom 2007 och direktavdraget två år senare blev det möjligt för fler att köpa hushållsnära tjänster. Hemfrids omsättning har ökat stadigt sedan dess.

 – Vi var först i branschen och idag har vi över 20 000 konkurrenter. Men det är positivt med fler aktörer i branschen eftersom det finns utrymme för alla. Det bästa kvittot på att man har gjort något bra är när man blir kopierad, säger hon.  

Att vara först innebär inte alltid att man blir störst, men Hemfrid har lyckats hålla sig kvar i toppen bland annat på grund av en väl genomarbetad affärsmodell.

 – Vi lägger även stor vikt på hållbarhet och trygghet genom hela företaget. Och vi står aldrig stilla utan arbetar hela tiden med att utveckla vår affär, säger Monica Lindstedt.

Har blivit en integrationsmotor 
Hemfrid har bland annat bytt ut hela IT-plattformen och tagit fram appar för både kunder och medarbetare. Idag har de 2 200 anställda och kallar sig själva för en integrationsmotor.

– Jag vill att samhället ska bli bättre för alla. Det känns bra att vi kan ge kvinnor som kanske aldrig har haft ett jobb en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Ungefär hälften av våra medarbetare är födda utomlands, säger Monica Lindstedt och lyfter fram dubbleringen av rut som en positiv nyhet för hela branschen.

Ökar från 25 000 till 50 000
Från och med den 1 juli i år dubblas maxtaket från 25 000 kronor till 50 000 kronor per person och år.

– Nu kan vi förenkla vardagen för fler och samtidigt som vi skapar fler viktiga jobb. Efterfrågan på våra tjänster växer när regelverket blir enklare. Men vi kan aldrig slappna av eftersom vi aldrig är bättre än vårt senaste uppdrag. I den här branschen kan man inte ta patent på något vilket innebär att vi alltid måste ligga steget före våra konkurrenter, säger Monica Lindstedt.

Hemfrid har bland annat tagit fram egna miljövänliga städprodukter och utökat med fler tjänster som till exempel flytthjälp och vardagsomsorg. Det har även re-lanserat tjänsten trädgård.

– Vi satsar på att vara ett ”one-stop-shop” för tjänster i hemmet och vi har flera spännande samarbeten på gång. Vi tror att vi bara lyft på täcket för vilka tjänster vi kommer att använda i hemmet framöver, avslutar Monica Lindstedt.   

Städhjälp hemma - bli kund så bjuder vi på fönsterputs!

Läs mer om Hemfrid

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hemfrid och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer