1515
Annons
Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs vill ta en ledarposition i klimatarbetet

Parisavtalet har som mål att världen ska vara klimatneutral 2050. Med sitt mål att nå nettonollutsläpp redan 2030 vill svenska outdoorvarumärket Haglöfs visa att det är dags att agera och att det är möjligt att komma längre och att nå målen snabbare.  

– Klimatkrisen är akut och världen är ännu inte i fas för att kunna hålla den globala uppvärmningen till 1,5°C. Vi som kan göra omställningen snabbare än vad Parisavtalet säger måste göra det. Därför har vi satt en mycket ambitiös klimatplan med målet att nå nettonollutsläpp redan 2030, säger Fredrik Ohlsson, CEO på Haglöfs.

Nettonollutsläpp 2030

Haglöfs högt satta klimatmål innebär att varumärkets utsläpp ska halveras under de närmaste tio åren och att de ska nå nettonollutsläpp 2030. För att lyckas lyfter de på varje sten inom sin försörjningskedja.

De åtgärder som görs innefattar bland annat ökad användning av material med lägre miljöpåverkan, produktion i effektivare fabriker med effektivare processer, och ökad användning av förnybar energi i varumärkets egen verksamhet och leverantörskedja. 

– För oss är det otroligt viktigt att vårt klimatmål inte bara innefattar vår egen verksamhet utan även hela vår försörjningskedja. Från hur vi utvinner råvaror till våra produkter, genom alla steg i tillverkningsprocessen fram till att den slutgiltiga produkten når slutkund, berättar Elaine Gardiner, Head of Sustainability på Haglöfs. 

Klimatneutrala 2021

Haglöfs tar redan i år fullt ansvar för de utsläpp de ännu inte kunnat undvika genom att klimatkompensera för hela sitt koldioxidavtryck.

– För att påskynda processen med att bromsa klimatförändringen så måste vi använda oss av alla de verktyg som finns tillgängliga, och det innebär även högkvalitativ klimatkompensering. Det finns många fördelar med att klimatkompensera, så länge det görs sida vid sida med våra utsläppsreducerande åtgärder.

Sammankopplat med affärsmål

Hos Haglöfs är klimatplanen inbyggd i varumärkets strategiska plan och sammankopplad med bolagets finansiella affärsmål. 

– Vi tar beslut kring vårt miljöarbete som påverkar vår verksamhet finansiellt. Men vi är övertygade om att vår klimatplan är rätt väg att gå och att klimat- och verksamhetsmål inom en snar framtid kommer att gå hand i hand. Vi tror att konsumenter över tid kommer att uppskatta att det finns företag som tar ett mer utmanande förhållningssätt i klimatfrågan, säger Fredrik Ohlsson. 

Om Haglöfs 

Vi gör vårt yttersta för att designa utrustning som blir till hjälp för alla överallt på deras egna friluftsäventyr, oavsett väder. Vårt företag grundades 1914 av Wiktor Haglöf och vår historia har utvecklats genom att vi har vågat oss ut på okända marker och tagit fram tekniska designer som sätter en ny standard för hantverket. 

Climate Commitment 

Sustainability report 

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?