1515
Annons
Innehåll från H1 CommunicationAnnons

Ökad digital affärsrisk – så lyckas du med informationssäkerhet i kundservice

Det ställs stora förväntningar från kunder idag på en förtroendefull, digital sömlös upplevelse och ökad tillgänglighet. Samtidigt har företag allt större tillgång till data och med det en ökad digital affärsrisk, vilket skapar ett ökat behov av ett effektivt informationssäkerhetsarbete. 

– Kundservice är idag den enskilt största källan till kunddata och information. För att på ett säkert sätt samla in, hantera och återvinna data behövs det ordning och reda samt ett strukturerat informationssäkerhetsarbete, säger Magnus Larsson CIO, på H1 Communication. 

För att hjälpa företag och organisationer att komma i gång med sitt informationssäkerhetsarbete har H1 Communication tagit fram ett 5-stegsprogram. 

– Informationssäkerhetsarbete handlar om hela verksamhetens tillgångar och processer så det gäller att börja med att definiera ditt syfte och mål. Utmaningen handlar om att förstå och ibland även avdramatisera det arbetet. Det kan exempelvis räcka med en förteckning i excel över dina informationstillgångar, där du kan gradera tillgångar och risker, berättar Magnus Larsson.

Ökad medvetenhet, riskhantering och ansvarsfördelning

Att öka medvetandegraden inom organisationen och bygga upp en förståelse för att det här är ett kontinuerligt arbete är också delar i arbetet, säger Magnus Larsson. 

– Det är också viktigt att se till att man har rätt fokus på det tekniska säkerhetsarbetet, att automatisera processer har många fördelar, det minskar bland annat risken för felhantering och spar tid. 

Slutligen är riskhantering samt tydlighet, ansvar och befogenhet viktigt för att lyckas och därmed minimera den digitala affärsrisken.

– Det gäller att fokusera på dels de risker du hittar som antingen kommer att inträffa med stor sannolikhet, dels de som är osannolika, men som får väldigt stora konsekvenser för verksamheten om de skulle inträffa. 

H1 Communication, som är branschens enda outsourcingaktör som är certifierad i informationssäkerhet (ISO 27001), hjälper sina kunder med kundservice, teknisk support, PKI-tjänster och svarsservice. 

– Att vara certifierade är en förtroendefråga för oss som leverantör. Våra kunder ska känna sig trygga i att vi som hanterar deras data gör det på ett säkert sätt, att vi har gjort vårt informationssäkerhetsarbete ordentligt, avslutar Magnus Larsson.

Om H1 Communication

H1 Communication AB grundades 2007 utifrån övertygelsen; att människor som känner glädje är de som bidrar till en positiv stämning och får saker att hända – grunden i en fantastisk kundupplevelse. Vi är en av Nordens ledande partner för outsourcing av kundservice, har 400 medarbetare på fem orter och är ISOISO 9001/14001 samt 27001 certifierad. Få mer information om ”Fem steg för ett framgångsrikt informationsarbete” på vår hemsida: www.h1.se. 

Läs mer om ”Fem steg för ett framgångsrikt informationssäkerhetsarbete”

Läs mer om H1 Communication

 

Mer från H1 Communication

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med H1 Communication och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?