1515
Annons
Innehåll från Globalization PartnersAnnons

Så utvecklar du en strategi för internationell expansion

En lyckad internationell expansion kräver en tydlig strategi. Många svenska företag är starka på områden som teknik och innovation – men för att lyckas globalt krävs mer än så. Läs om succébloggen som bjuder på avgörande insikter och knepen som underlättar insteget på nya marknader världen över.

Läs bloggen: Så utvecklar du en strategi för internationell expansion 

En global expansion bjuder på många möjligheter. Nya marknader. Bredare intäktsströmmar. Utrymme för nya idéer i produktutvecklingen. 

Men den innebär såklart också en rad utmaningar – som ni bäst kan förbereda er på genom en gedigen expansionsstrategi. På Globalization Partners blogg delar företagets mest kompetenta experter när det gäller internationell expansion med sig av sina erfarenheter om vad som behöver ingå i en framgångsrik strategi:

1. Gör er hemläxa. Till grund för allt ligger en gedigen intern revision. Det är kartan som ska hjälpa er att kalkylera för varje farthinder, farlig kurva och branta backe som ni kan komma att möta på er expansionsresa. Varje avdelning och del av företaget behöver kartlägga sin verksamhet in i detalj, och sedan justera den för att kunna möta behoven också på den nya marknaden. Att tro att det som ”funkar hemma” också ska göra det i nya länder är nästan alltid en fälla – så glöm allt ”one size fits all”-tänk. 

2. Smid när järnet är som varmast. Precis som ordspråket säger så kommer ert rykte att springa före er. Konsumenter och andra samarbetspartners på den nya marknaden kommer garanterat att ta reda på hur era tjänster och produkter tagits emot på er hemmamarknad. Ju mer positiv bild de får, desto bättre kommer er etablering på den nya marknaden att gå. Men att smida när järnet är varmt är inte samma sak som att rusa! Att göra en gedigen genomlysning av företaget, som i punkt 1, tar många månader.  

3. Först på plats vinner inte alltid i långa loppet. Visst finns det fördelar med att vara det första företaget i sitt slag som etablerar sig på en ny marknad. Som ”first-mover” har ni möjlighet att ta en hel marknad med storm eller förändra konsumentbeteenden från grunden. Men företag som bara drivs av viljan att komma riskerar också att springa för fort. Många missar helt enkelt den eftertänksamhet, noggrannhet och detaljplanering som krävs för att formulera en strategi som verkligen kan leda till framgång. Så ge inte upp om någon annan redan hunnit före er – vägarna till en ny marknad är många.  

4. Affärsmodellen är inte facit. En fungerande affärsmodell är basen som får ert företag att snurra. Ni har förmodligen utvecklat och förfinat er aktuella modell under lång tid. Men bara för att den fungerar hemmavid betyder inte det att den går att direkt överföra på er nya marknad. Varje kultur har sina egna teorier och praktiker – och för att ni ska lyckas på er nya marknad behöver er affärsmodell justeras efter detta. 

Läs bloggen: Så utvecklar du en strategi för internationell expansion 

 

Mer från Globalization Partners

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Globalization Partners och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?