1515
Innehåll från GIABAnnons

Outsourcad reglering av elektronikskador – en positiv affär för Länsförsäkringar Bergslagen

Bjarne Lindén och Jens Thulin.
Bjarne Lindén och Jens Thulin.

Godsinlösen har med tjänsten Mobilcirkeln® utvecklat och förändrat regleringen av skadade elektronikprodukter. Genom att outsourca sin skadereglering av mobiltelefoner till GIAB kan Länsförsäkringar Bergslagen fokusera på de större, mer allvarliga skadorna. Enligt Bjarne Lindén, skadechef på Länsförsäkringar Bergslagen, är fördelarna många.

Årligen hanterar GIAB närmre 80 000 skador åt flera svenska försäkringsbolag. GIAB erbjuder en ”one stop shop”-lösning med fokus på kundnöjdhet, digitalisering, hållbarhet och optimering av försäkringsprodukten. Mobilcirkeln® baseras på en lika-för-lika princip som innebär rättvis reglering, minimalt med kontantersättning, att skadekostnaderna hålls nere och att försäkringsbolaget har bättre koll på sin skadeportfölj. Viktiga parametrar i omställningen till en mer cirkulär ekonomi.

– I vårt samarbete ska vi bidra med värde för både LF Bergslagen och deras kunder och det gör vi verkligen när de inte behöver lägga en enda minut på dessa skador. Vi håller koll på allt och sköter hela processen, berättar Jens Thulin, affärsområdeschef på GIAB och fortsätter:

– För att vara berättigad till ersättning måste försäkringstagarna skicka in sina skadade produkter till oss, den optimala skadeverifieringen. Ungefär 30 procent väljer att inte använda sin försäkring när vi kopplas in.

Bjarne Lindén, skadechef på LF Bergslagen, nämner även en positiv miljöaspekt. 

– För oss är det även hållbarhetsarbetet som gör att vi använder Godsinlösen. Det en stor vinning klimat- och miljömässigt.

”Har expertisen”

Bjarne Lindén menar vidare att det även gör att LF Bergslagen kan fokusera på andra försäkringsområden och säkerställa en rättvis ärendehantering.

– Vi ser att det blir en enhetlig reglering av mobilskador när allt går genom GIAB som har expertisen. De gör detta dagligen och kan regleringen av mobiler, surfplattor och datorer. För oss blev det mycket dubbelarbete och vi hade svårt att göra en rättvis ärendebehandling. Nu lägger vi allt fokus på alla de andra skadorna vilket resulterar i generellt högre kvalitet och bättre kundnöjdhet, avslutar han. 

Fakta

GIAB startade 2012 med en affärsidé som revolutionerade försäkringsbranschen. Idén att ta tillvara på skadat gods har sen utvecklats genom digitalisering, effektivisering samt generering av hållbarhetsdata. Idag erbjuder GIAB tjänster baserade på cirkulär ekonomi till andra branscher som till exempel e-handeln.

Läs mer om Cirkulär Skadereglering här

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?