1515
Innehåll från GIABAnnons

Affärsstrategin som förenar ekonomisk tillväxt med hållbarhet

Christian Jansson, vd på GIAB & Matilda Jarbin, Hållbarhetschef på GIAB.
Christian Jansson, vd på GIAB & Matilda Jarbin, Hållbarhetschef på GIAB.

Dagens slit- och slängsamhälle är inte hållbart. I takt med allt fler inser det öppnas nya affärsmöjligheter, inte minst för de som hjälper andra att ställa om. Skånska GIAB har tagit fram en process och en digital plattform för storskaligt och modernt återbruk. Nu bevisar de dagligen att hållbarhet och ekonomisk tillväxt kan gå hand i hand – och siktar mot övriga Europa.

Återbruk är det nya normala.  Till och med stora affärskedjor vars affärsstrategi bygger på en linjär ekonomi börjar nu se åt det cirkulära hållet. GIAB insåg tidigt att lösningar baserade på cirkulär ekonomi var den enda vägen framåt. I dag erbjuder de cirkulära affärsflöden till försäkringsbolag, e-handelsföretag och producenter genom sina tjänster Circular Insurance och ReCommerce. 

– Med vår tjänst ReCommerce hjälper vi e-handelsbolag och producenter hantera sina returer och reklamationer, med allt från registrering till verifiering och försäljning till eftermarknad. På så sätt hjälper vi våra kunder öka sin lönsamhet, men skapar även ett konkret hållbarhetsarbete säger Matilda Jarbin, Hållbarhetschef på GIAB. 

Förutom tjänsterna ReCommerce och Circular Insurance erbjuder de återbruk av elektronik, telefoni och möbler till arbetsplatser, och köper upp företags IT-utrustning med tjänsten Circular Office. De har även en konsulttjänst där de hjälper företag ställa om till en cirkulär ekonomi.  

– Bemötandet från när vi grundades till i dag har ändrats markant. Hållbarhetsfrågan är mycket mer aktuell och måste genomsyra företagen om de vill ligga i framkant och helt enkelt överleva i en allt högre konkurrens, berättar Christian Jansson, vd på GIAB. 

En framgångssaga med hållbarhet i fokus 

GIAB har i dag kunder som Folksam, IKEA, CDON, Bosch Siemens och Länsförsäkringar – och att allt fler vill haka på en cirkulär affärsstrategi är tydligt.  

–  Sedan 2015 har vi haft en omsättningstillväxt på 55 procent, där vi gått från 22, 5 miljoner kronor i omsättning och 14 anställda 2015, till 203 miljoner kronor i omsättning och 87 anställda år 2020. I dag går vi mot en börsnotering med förhoppningen att kunna gasa på utvecklingen ytterligare och hjälpa fler bolag ställa om till en cirkulär affärsmodell, säger Christian Jansson, vd på GIAB.

– Vi ser att intresset för återbruk kommer att fortsätta öka och det finns en stor potential inom just e-handeln där man behöver hjälp med sin returhantering. Det har blivit extra synligt under pandemin när e-handeln ökat så kraftigt, men vi ser även en stor potential att växa på den tyska marknaden där man har väldigt höga retursiffror, avslutar Matilda Jarbin. 

Om GIAB

Bolaget grundades 2012
Omsättning 203 MSEK (2020)
Antal anställda: Ca 100 st
Har siter i Staffanstorp, Stockholm och Oslo. Expansion i Finland och Danmark under 2021.

Läs mer på godsinlosen.se

Returhusen.se

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?