– Det ska vara lätt att göra rätt, det är ett måste vid en sådan genomgripande förändring som den vi står inför idag. Laddinfrastrukturen måste byggas ut, inte bara längs vägarna utan också där människor bor, arbetar och lever sina liv, säger Patrik Anderson, vd för GARO-koncernen.
GARO har varit ledande inom E-mobility sedan 2008 och erbjuder några av marknadens mest innovativa och avancerade produkter inom området. Gemensamt för produkterna är att de är uppkopplade och kan kommunicera med varandra och bilarna. På så vis kan de utbyta information, kopplas till betaltjänster och styra strömmen på ett smart sätt.
– Inom E-mobility har vi tre produktkategorier. Laddboxen som installeras hemma vid villan eller arbetsplatsen, laddstolpen för publika miljöer som exempelvis parkeringsplatser, och snabbladdningsstationen som finns längs motorvägar och vid snabbmatskedjor. Produkterna är uppkopplade och kan kommunicera både med varandra, men också med bilarna som laddas, säger Patrik.
Ladda hemma
Viktigt att tänka på när man har en elbil är att skapa en bra och säker laddningsstation i hemmet. En grundläggande regel är att inte koppla in bilen i ett vanligt eluttag. Den höga belastningen kan leda till överhettning och i värsta fall kan det börja brinna. En betydligt bättre lösning är att satsa på en laddbox, kontakta en elinstallatör som hjälper dig med installationen samt ROT-avdraget som gör att totalkostnaden blir reducerad.
En annan sak att ha i åtanke är att välja en laddbox som erbjuder smarta mertjänster, som exempelvis att samla in användningsstatistik och mätdata, vilket är ett mervärde för både privatperson och företag, menar Patrik.
– För exempelvis bostadsrättsföreningar som vill ha en rättvis fördelning av kostnaden för elbilsladdning är det nästintill en nödvändighet. Den möjligheten kan vi erbjuda genom vår molntjänst GARO G-Cloud.
Krav på snabba laddstationer
Att antalet laddstationer ökar över hela landet är en förutsättning för att elbilsanvändandet ska fortsätta öka och fungera smidigt. Patrik tror också att vi får tänka om lite kring våra vanor gällande det som driver våra fordon.
– Vi kommer att söka oss till ställen där vi kan ladda bilen samtidigt som vi gör något annat, som exempelvis veckohandlar, njuter av en god middag på restaurangen eller tränar på gymmet. Att det finns möjligheter att ladda sin bil på ett bekvämt sätt är förväntningar från bilister som både arbetsgivare, fastighetsägare och andra serviceaktörer måste förhålla sig till redan idag, säger han.
Att ladda sin elbil tar idag lite längre tid än att tanka den med bensin och det ställer krav på såväl laddstationerna som utbyggnaden av infrastrukturen. Här är GARO i framkant med sin senaste innovation Fast Charger, en snabbladdare som är utvecklad och testad i nordiskt klimat för att verkligen stå pall för både kyla och fukt. Stationen kan utrustas med både CHAdeMO och CCS laddkabel för att säkerställa att alla typer av snabbladdningbara elbilar ska gå att ladda.
– Fast Charger är en snabbladdare som laddar batteriet från 20 till 80% på bara 20 minuter. Jag tror att de allra flesta anser att 20 minuter är ett lågt pris att betala för att visa sin omtanke om miljön, avslutar Patrik.
OM GARO E-mobility:
GARO har en bred produktportfölj som kännetecknas av ett genomgående hållbarhetstänk. Stolparna och laddstationerna är gjorda av hållbara material med låg miljöpåverkan, mjukvaran är intelligent och serviceorganisationen ger kunderna trygghet med både reservdelar och support.
Läs mer på www.garoemobility.se