Annons
Innehåll från FujitsuAnnons

Så kan du sänka kostnaderna för oväntade händelser i företaget

Malin Meander Utterström, till höger, är Cyber Security Delivery Manager på Fujitsu.
Malin Meander Utterström, till höger, är Cyber Security Delivery Manager på Fujitsu.

37 procent av kostnaderna. Så mycket kan en organisation spara vid oförutsedda händelser bara på att i förväg ha satt ihop ett responsteam. Har teamet dessutom övat ihop kan man spara hela 45 procent.

– Kontinuitetshantering håller verksamheten i gång när det värsta händer, men det kräver lite planering, säger Malin Meander Utterström på Fujitsu Cyber Security Team.

Säkra verksamheten med smart planering 

Människor har en tendens att tro att det värsta aldrig händer. I alla fall händer det värsta aldrig oss. Men så invaderar Ryssland Ukraina, en pandemi tvingar världen att stanna hemma, eller en så enkel sak som ett strömavbrott gör att hela verksamheten får ligga nere för ingen har skrivit ner it-supportens telefonnummer på papper.

– Organisationer kan råka ut för allt från ransomware till att logistikkedjan ligger nere, men jobbar man proaktivt med kontinuitetshantering kan organisationen fungera ändå, säger Malin Meander Utterström, Cyber  Security Delivery Manager.

Kontinuitetshantering handlar om att säkerställa att en organisation kan leverera sina produkter och tjänster, oavsett vad som händer i omvärlden. Och självklart går det inte att förutse allt som kan gå fel, men genom att fundera, planera och öva på vad som faktiskt skulle kunna hända kan organisationer stå mycket bättre rustade den dag något faktiskt sker.

– Det finns så otroligt många parametrar som vi är beroende av men som vi tar för givet i den dagliga verksamheten. Och de måste fungera även om något skulle hända.

Tyvärr märker Malin Meander Utterström och hennes kollegor att många organisationer idag visserligen har en medvetenhet om att man borde planera för eventuella störningar, men att blotta mängden saker man i så fall måste tänka igenom blir för överväldigande.

– I stället blir det lätt att man bara gör punktinsatser, till exempel skaffar ett nytt antivirusprogram, men man har ingen övergripande bild av om det faktiskt kommer att bidra till att hålla verksamheten igång. Det räcker inte med att skaffa coola prylar om man inte har en plan för helheten.

Gör det inte för komplicerat

Men var ska man då börja? Svaret från Fujitsu är: gör det inte för komplicerat.

– Det här är ett område där det fungerar allra bäst att jobba iterativt. Börja med det som känns uppenbart, gör en plan och testa den. Då märker ni vad ni behöver förbättra och kan utveckla det stegvis.

Malin Meander Utterström ger rådet att inte göra det för komplicerat.
Malin Meander Utterström ger rådet att inte göra det för komplicerat.

Två delar är dock bra att ha med i den här planen redan från början, oavsett vilken slags verksamhet man bedriver: skapa ett brett incidentrespons-team, och se till att de här personerna övar regelbundet.

– Oväntade händelser blir lätt dyra, men statistik från IBM Security visar att man kan sänka den kostnaden med 37 procent bara genom att ha satt ihop ett incidentrespons-team. Har den gruppen dessutom övat ihop kan man spara hela 45 procent. Då vet de vad de ska göra, och har verktygen för att göra det.

Ta extern hjälp

En viktig del av kontinuitetshantering är cybersäkerhet, men problemet är att när fler får upp ögonen för det akuta i situationen ökar efterfrågan på personal med rätt kompetens.

– Kompetensbristen är generellt sett enorm inom it, och det gäller verkligen för personer med kompetens inom cybersäkerhet. Det gör att många organisationer inte har råd eller möjlighet att rekrytera den här typen av kompetens.

Malin Meander Utterströms bästa råd är därför att ta extern hjälp med sin kontinuitetshantering, men också att planera lite framåt även när det gäller utbildning av personal.

– Till exempel jobbar vi på Fujitsu nära yrkesutbildningar och ger studenterna där möjlighet till praktik. Vi anställer också relativt nyutbildade personer som får jobba i team med mer erfarna kollegor och kan lära sig av dem, samtidigt som de har med sig helt nya insikter från skolan. Det är verkligen en extremt bra kombination.

Säkra verksamheten med smart planering 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera