Annons
Innehåll från FrodaAnnons

Tar marknadsandelar varje dag – hon vågade tro på sin idé

Jenny Wessblad Hårdh startade hemma vid köksbordet.
Jenny Wessblad Hårdh startade hemma vid köksbordet.

Från diplomatjobb till barnmatspionjär. Jenny Wessblad Hårdh startade hemma vid köksbordet – nu driver hon ett mångmiljonföretag i ständig expansion.

– Det fanns uppenbarligen en stor efterfrågan på det som vi erbjuder, säger hon.

Smidig finansiering gör det enkelt att växa – läs mer här 

Allt började när Jenny Wessblad Hårdh fick sin son Alexander. Hon kunde inte hitta näringsrik och ekologisk barnmat och en idé föddes. Varför inte satsa på nyttig, hälsosam och god barnmat?

– Man kanske kan tycka att steget från att ha jobbat med internationella frågor på Utrikesdepartementet till att ge sig in i livsmedelsbranschen med barnmat är ett stort steg. Men faktum är att jag alltid har varit intresserad av hälsa och kost, och det blev än mer tydligt när jag fick barn. Man formar ju barnens kostvanor redan när de är mycket små, säger hon.

2015 skapades således företaget Alex&Phil, som är namngivet efter hennes två söner Alexander och Philip. Hennes man Robert jobbar också inom företaget – som verkligen är ett familjeföretag.

– I dag finns vi i hela Norden och på vissa ställen i Asien. Jag har gjort min hemläxa och studerat var det finns för barnmat i stora delar av världen. Det finns egentligen ingen konkurrent till oss när det handlar om näringsinnehåll och tillsatsfritt, säger Jenny Wessblad Hårdh.

Så världen ligger öppen? 

– Ja, så kan man se det. Vi är inne i en expansionsfas och en banbrytade händelse var just i början när vi nästan direkt kom in hos de flesta stora kedjorna i Sverige. Det är ett problem att barnmat generellt sett är väldigt näringsfattig och som lösning på det erbjöd vi bra, goda och kvalitativa och naturligt näringsrika produkter. Det tilltalade först dagligvaruföretagen och sedan uppenbarligen också småbarnsföräldrarna. 

I sortimentet finns förutom de klassiska klämmisarna också smoothies, gröt och färdigmåltider, men även ett helt nytt sortiment med måltider och gröt i tetrapak, en helt ny förpackning i barnmatskategorin med 80 procent mindre klimatavtryck, och en särskilt framtagen rapsolja. Att utöver produkternas näringsinnehåll har företaget haft fokus på ett hållbart förtagande edan från första dagen, vilket bland annat avspeglas i förpackningsvalen och klimatkompensationen som funnits med från start.

Vad krävs för att lyckas så bra som ni har gjort?

– Det låter kanske som om vi haft en spikrak resa, men det har vi inte riktigt haft och det måste man vara medveten om. Det viktigaste är att man tror på sig själv och sin idé till 100 procent och aldrig ger upp, säger Jenny och fortsätter:

– Förutom att ta marknadsandelar i de länder vi redan finns så ska vi också göra en större satsning på e-handel direkt mot konsument. Vi ska helt enkelt fortsätta att utveckla vårt koncept. Vi ska såklart också fortsätta att utveckla våra produkter och även i framtiden vara ledande gällande rena produkter utan tillsatser och sötande juicekoncentrat

Men Jenny och hennes man Robert skulle aldrig klarat av den här resan utan vettig finansieringshjälp – därför var val av partner en viktig del i byggandet av Alex&Phil. 

– Vi valde att samarbeta med Froda eftersom de har en stor förståelse för villkoren hos ett nystartat tillväxtbolag. De erbjuder ett bra alternativ för finansiering och en tidseffektiv hantering utan massa byråkrati. Vårt samarbete kan sammanfattas i att det är snabbt, positivt och effektivt.

Räkna ut ditt företags låneutrymme här 

 

 

Mer från Froda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Froda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera