Annons
Innehåll från FrodaAnnons

Sex tips för småföretagare – så hanterar du världsläget

2022 har varit ett turbulent år. Inget talar för att 2023 kommer att bli särskilt mycket mer stabilt.

Här kommer sex tips på hur du som företagare ska tänka kring det osäkra världsläget som råder.

Läs mer om Froda – framtidens företagslån  

Råvarubrist, problem i leveranskedjor samt ökade el- och drivmedelspriser har lett till en tilltagande inflation och höjda räntor. Sverige är på väg in en lågkonjunktur, enligt Konjunkturinstitutet, och då finns det några saker som en företagare behöver tänka extra på gällande sin verksamhet:

1. Pris- och konjunkturkänslighet

Som företagare är detta det första du borde beakta. Kommer din produkt eller tjänst vara lika attraktiv om tiderna blir sämre? Och vad händer om du tvingas att höja dina priser på grund av ökade kostnader – är kunderna beredda att betala mer för din produkt eller tjänst?

2. Planera långsiktigt

Att ha en långsiktig plan och våga hålla sig till den minskar risken att ta förhastade beslut som kan slå tillbaka vid senare tillfälle. Att göra justeringar och att säkerställa företagets ekonomi är så klart viktigt, men förr eller senare kommer konjunkturen att vända och om du då enbart ha anpassat verksamheten efter rådande läge finns risken att ditt företag inte står sig i konkurrensen. Långsiktighet ger ditt företag möjlighet att växa och utvecklas under tuffare tider men samtidig stå väl rustat att växla upp när konjunkturen vänder. 

3. Se över avtalen

Vid stigande räntor och priser är det bra att se över sina avtal – både från leverantörer och till kunder. Se över om lokal- och leverantörsavtal kan bindas för att få bättre överblick. Budgetera för potentiella kostnadsökningar. På liknande sätt bör du inte låsa priserna till dina kunder i för stor utsträckning, detta för att ge dig själv möjligheten att kunna öka priserna om dina kostnader ökar. 

4. Lager och likviditet

Det är alltid bra som företag att ha en stark likviditet för att kunna betala skulder på kort sikt. I tider av lågkonjunktur är det dock extra viktigt att ha en buffert ifall du drabbas av ökade kostnader, varför det är bra att börja planera för hur du kan stärka likviditeten i ditt företag. Ett företagslån kan vara ett bra sätt att stärka upp likviditeten långsiktigt samtidigt som det ger dig möjlighet att se över din eventuella lagerhållning. Har du möjlighet att fylla på lagret mer än vanligt är det ett bra sätt att säkerställa att du dels har tillgång till alla produkter och komponenter du behöver, dels undvika att drabbas av eventuella prishöjningar.

5. Marknadsföring

Många företag väljer att dra ner på marknadsföringen när det är lågkonjunktur när de drar ner på kostnader i allmänhet. Medan det kan se bra ut med minskade utgifter på kort sikt, behöver det inte betyda att det gynnar ditt företag i längden. Om du istället väljer att satsa ytterligare på marknadsföringen när dina konkurrenter skär ner på densamma har du möjlighet att istället öka din försäljning och ta ytterligare marknadsandelar.

6. Ta tillfälle att justera verksamheten

När ekonomin i samhället är på topp är det lätt att se mellan fingrarna på sådant som inte riktigt fungerar eller presterar på nivån som det var tänkt. En lågkonjunktur kan därför vara ett tillfälle då det blir enklare att göra sig av med, eller avveckla, delar av verksamheten som sinkar övriga eller innebär mer möda än nytta. 

Se vad Froda kan erbjuda ditt företag 

 

Mer från Froda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Froda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera