1515
Innehåll från FordAnnons

Testad av experterna – så bra är eldrivna Ford Mustang Mach-E

Engagerande att köra. Snabbare än en fossilbil.

Dessutom tilltagna utrymmen som sväljer mycket bagage. 

Det är några av omdömena när motorexperterna har testat eldrivna Ford Mustang Mach-E.

Bygg och beställ – här är elektriska Mach-E 

1964 rullade det första produktionsexemplaret av Ford Mustang, en vit cabriolet med svart inredning, ut från fabriken i Michigan. Sedan dess har Mustang varit en av världens mest kända bilmodeller, och i Sverige har den varit den under lång tid varit den mest sålda sportbilen.

När Ford nu lanserar en elektrisk SUV blir det första steget på biltillverkarens satsning att personbilsutbudet i Europa ska vara nollutsläppskompatibelt 2026.

Goda lastutrymmen

Mustang Mach-E lär locka många familjer att kliva över till elbilssidan. Bilen, som är förberedd för förarlös körning, får på en laddning en räckvidd på upp till 61 mil. Med goda lastutrymmen kan familjerna lägga kraft på resandet i sig istället för att frustrationspacka in väskor och trunkar som om de vore figurer och block i Tetris.

En bekvämt placerad främre bagagelucka ger upp till 88 liter av förvaringsutrymme utöver 402 liter i bakluckan och fäller man bakre sätesraden så ökar utrymmet till hela 1508 liter. 

Enligt Svenska Dagbladets motorskribent har Mustang Mach-E potential att bli inkörsporten till el för många som kört lite mer prestandaorienterade bilar tidigare men ännu tvekat.

”I synnerhet som det kommer att bli ännu dyrare att köra fossilt om den höjda malusskatten träder i kraft senare i år”, skriver tidningen.

”Klår fossilbilen”

I bilen, som går att styra med mobiltelefonen utan inblandning av nyckel, kan man anpassa sin körupplevelse efter önskad stil. De tre olika körlägena Active, Whisper och Untamed ändrar motorljudet, kupébelysningen och bilens respons för att matcha humöret. Untamed är det sportigaste läget med ett kupéljud som simulerar ljudet från en V8. Dessutom är bilen väldigt rapp: Den snabbaste versionen, Mustang Mach-E GT, gör noll till 100 på 3,7 sekunder. 

”Det är snabbare än vad en Mustang med en 5,0-liters V8 klarar av, dessutom sker det utan att en vrålande bensinmotor ackompanjerar färden. Så även om Mach-E är en SUV eller crossover och ser mindre sportig ut klår den alltså fossilbilen”, skriver till exempel Dagens Industri i en spalt.

Top Gear: Den balanserar på linjen

Brittiska Top Gear tillhör de internationella medier som har provkört Ford Mustang Mach-E. Och deras recension innehåller många fina omdömen. Bland annat skriver de:

”Detta är en i grunden mycket välbyggd maskin. Den balanserar på den fina linjen mellan att vara en livsstilsbil och en flexibel familjebil. Det här är en elektrisk crossover som är engagerande att köra.” 

Bygg och beställ – här är elektriska Mach-E 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?