Fords första helt elektriska suv – se bilderna här
Marknaden för laddbara bilar, alltså laddhybrider och helt eldrivna bilar, har exploderat de senaste åren. Under förra året stod de för 45 procent av nyregistreringarna visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Och det var försäljningen av de helt eldrivna modellerna som ökade mest – 105,5 procent mot föregående år.

Låga totalkostnader
Förutom uppenbara miljöargument finns också andra förklaringar till ökningen. En är att utvecklingen av nya modeller har gått fort framåt, nu man slipper kompromissa med vare sig utrymmen eller körglädje om man väljer rätt elbil. En annan förklaring är de låga totala kostnaderna för att köra eldrivet.
– En helt eldriven bil kostar ofta lite mer att köpa än motsvarande bensin- eller dieselbil, men den har lägre servicekostnader, lägre energikostnad per mil – och oftast ett betydligt lägre förmånsvärde, berättar Mauritz Larsson.

Tonvikt på körglädje
Ett exempel på en elbil som lever upp till nya förväntningar är Ford Mustang Mach-E. Bilen är helt elektrisk, men byggd med den passion som dess ikoniska föregångare rymmer. Mustang Mach-E är en familjesuv med egenskaper och design från föregångaren och med tonvikten på körglädje.
– Bilförare vill ha hela paketet. De vill ha en bil med körglädje, en bil som är rymlig och sedan så ska den vara miljövänlig, säger Mauritz Larsson.

Mustang Mach-E finns med bak- och fyrhjulsdrift, den har en räckvidd på upp till 610 km och snabbladdning som ger upp till 120 km körning på bara 10 minuters laddning.
Modellen är berättigad till klimatbonus upp till 70 000 kronor.
Förmånsvärdet anges från 2 621 kronor per månad vid 50 procent marginalskatt.
Ford Mustang Mach-E – så bra är den nya elbilen!