Extern länk: Fords första helt elektriska suv – se bilderna här
Elbilarna är på frammarsch i Sverige och allt fler väljer att köra elektriskt. Men det finns en del att tänka på som skiljer en elbil mot en diesel- eller bensinbil. Ett exempel är att räckvidden kan påverkas i lägre temperaturer.
– En liknelse som de flesta kan relatera till är hur en mobil agerar i kallt väder. Den kanske blir lite segare och batteriet kan ta slut snabbare. Så kan det vara med en elbil också, berättar Mauritz Larsson, produktchef för personbilar på Ford Sverige.
Det går dock att själv påverka elbilens räckvidd så att man kan köra längre på en laddning.
Mauritz Larsson delar med sig av sina bästa tips:
1. Förvärm batteriet
Kyla kan minska elbilarnas räckvidd, både energiåtgången och kapaciteten påverkas.
Ett bra knep är att förvärma bilen innan avfärd när den står på laddning. På så sätt slipper batteriet lägga onödig kapacitet på att hålla värmen under färd.
Vissa moderna elbilar har lösningar för detta, ett exempel är nya Mustang Mach-E – Fords första helt elektriska familjesuv. Med hjälp av FordPass och fjärrstyrningsfunktioner kan du fjärrstyra både förvärmning av kupén och av batteriet.
2. Förvärm kupén
Eftersom en elbil inte har någon förbränningsmotor som alstrar värme måste batteriet göra hela jobbet. Elektriska förbrukare i bilen, såsom stolsvärme, rattvärme och eluppvärmda rutor får därmed inverkan på energiförbrukning och räckvidd.
– Kom ihåg att all uppvärmning under färd sker med energi från batteriet, säger Mauritz Larsson.

3. Rätt däcktryck
Med för lågt tryck ökar rullmotståndet, och när temperaturen ute sjunker minskar också däcktrycket när luften blir kallare.
– Med FordPass Connect kan du via din mobiltelefon övervaka laddnivån i din Ford Mustang Mach-E, se körsträckan – och däcktrycket, säger Mauritz Larsson.
4. Optimerad körstil
Räckvidden påverkas av vilken körstil man har. Bäst är att hålla en jämn hastighet och att bromsa mjukt, vilket gör att den energi som frigörs kan återvinnas optimalt för att ladda batteriet.
5. Planera körningen
Elbilar har generellt navigatorn uppkopplad så att den hjälper dig att planera körningen och dina laddstopp. I dag finns en hel del laddstationer och olika system att använda vid stationer och laddstolpar. Absoslut enklast är att ladda via IONITYs snabbladdningsstationer där Mustang Mach-Es kunder får både ett rabatterat pris och kan även utnyttja den smidiga ”Plug & Charge”-lösningen.
För hemmaladdning rekommenderas laddning via en laddbox och i nödfall kan man ansluta via ett konventionellt vägguttag med hjälp av den universella laddningskabeln som följer med. Viktigt är dock att säkerställa att husets elledningar är anpassat för uppgiften.
Extern länk: Ford Mustang Mach-E – så bra är den nya elbilen!
Ford Mustang Mach-E
Pris (rek. företagsnetto): från 549 900 kronor inkl. moms.
Förmånsvärde (netto, 50% marginalskatt): från 2 621 kr/månad 31 452 kr/år.
Motor: Dubbla synkronmotorer, total effekt upp till 487 hk.
Batteri: Litiumjon, 78-99 kWh brutto, 70-91 kWh netto.
Mått (cm): Axelavstånd 298, längd 471, bredd 188, höjd 163.
Vikt (kg): 2 182, max släpvagnsvikt 750.
Bagagevolym: 402-1 508 liter bak + 81 liter fram.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,7 s (GT), toppfart 180 km/h.
Elförbrukning (WLTP): 1,65-20,0 kWh/mil.
Räckvidd: 44-61 mil.
Garantier: Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, batteri 8 år/16 000 mil.
Skatt: 360 kronor per år.