1515
Annons
Innehåll från FordAnnons

Hyllar nya transportbilen på el: ”Har dubbelt så lång räckvidd”

Fördelarna med dagens helelektriska transportbilar är många.

Längre räckvidd, mer lönsam körekonomi – och förbättrad arbetsmiljö.

Det vet textilserviceföretaget Elis, som har en ambition att bli klimatneutrala till år 2030.

– Tittar man på ren drift är våra nya transportbilar både billigare och enklare att underhålla, säger inköpschefen Patrik Nyholm.

Läs mer om nya helt elektriska Ford E-Transit  

Det finns många fördelar för företag att växla från fossildrivna till eldrivna transporter, speciellt när det gäller kortare transporter och mycket arbete i stadsmiljö. Lägg därtill att förarna – med en eldriven transportbil – får bättre arbetsmiljö med mindre buller, bättre acceleration och smidigare körning.

Ett av många företag som dagligen gör hundratals transporter runtom i Sverige är textilföretaget Elis, som 2021 bytte namn från Berendsen, och som hyr ut textilier till bland annat hotell, sjukhus och restauranger.

– Det är rätt så mycket logistik, i princip är vi ute hos kunderna varje vecka. Det är allt från arbetskläder, lakan, handdukar och vårdtextilier som ska hämtas och lämnas. Och mattor, det är ett av våra största områden, berättar Patrik Nyholm, inköpschef på Elis, och beskriver en vanlig dag:

– Du lastar bilen med rena textilier, kör ut till kund men de rena textilierna och samtidigt hämtar deras smutsvätt. När man besökt alla kunder kör man tillbaka till vår tvättanläggning och lossar lasten. Det blir rätt många turer.

Patrik Nyholm, inköpschef på Elis.
Patrik Nyholm, inköpschef på Elis.

Sex nya transportbilar

Så mycket transporter innebär ganska stora bränslekostnader. Men det har företaget nu hittat en lösning på.

Till företagets anläggning i Veddesta, norr om Stockholm, levererades sex nya Ford E-Transit i början på sommaren. Detta som en del i företagets ambition att bli klimatneutrala till år 2030.

– Vår flotta bestod tidigare till stor del av dieselbilar, men vi har succesivt bytt ut dessa mot elbilar. I hela Sverige har vi 200 bilar drift, där 45 av dem går helt på el, säger Patrik Nyholm.

Att valet föll på Ford E-Transit är ingen slump. Bilarna uppfyller de krav företaget ställer på en modern transportbil – där räckvidden var en avgörande faktor.

– Vi har kört olika elbilar i drygt tre år och de hade kanske en räckvidd på tio mil. Det har funkat, men vi behövde ta steget för att komma ännu längre. Tittar man på de olika bilar som finns sticker Ford E-Transit verkligen ut, fortsätter Patrik Nyholm.

”Bättre än vi trodde”

Nya Ford E-Transit har en räckvidd på upp till 402 kilometer på en laddning*. Den kan också snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter.

Ford E-transit finns i sju olika kombinationer, med två höjd- och två längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten är 1 470 kilo.

Prestandamässigt har nyheten från Ford överraskat positivt i daglig användning.

– Jämfört med våra gamla bilar har den dubbelt så lång räckvidd, vilket är bättre än vi trodde. Man har hittat en teknisk lösning som är modernare än de tidigare. Det gör också att vi inte behöver komma in och ladda lika ofta. Det finns inget jättebehov att snabbladda under dagen, förklarar Patrik Nyholm.

Med nya Ford E-transit får man även ett smart och integrerat eluttag på 2,3kW/230V. ”Pro Power Onboard” gör det möjligt att använda elverktyg eller ladda saker var man än befinner sig.

”Mer lönsamt”

Efter ungefär ett halvårs drift kan han även konstatera att chaufförerna är nöjda – och driftskostnaden av bilarna ligger på lägre nivåer jämfört med dieselvarianterna.

– I och med att vi kör samma turer varje vecka kunde vi enkelt konstatera att det blir mer lönsamt på de sträckorna, trots att elpriserna gått upp. Stor-Stockholm är ett bra område att köra elbilar i, tillägger Patrik Nyholm.

Det är anledningen till att Elis inför 2023 har beställt ytterligare åtta Ford E-Transit, som ska modifieras en aning:

– Vi håller på att justera utformningen tillsammans med den partner vi leasar bilarna av. Med ytterligare lastpunkter och en lite högre modell kommer det bli optimalt, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Elis.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera