1515
Annons
Innehåll från FordAnnons

Experten: Det ska du tänka på när du väljer en ny bil

Dags för en ny tjänstebil?
Med nya regler, nya modeller och ny teknik kan det vara ett komplicerat val.
Vi tog hjälp av en expert för att reda ut begreppen.

Ikon i ny tappning – se Fords första helt elektriska suv 

Att ha tjänstebil, eller förmånsbil, är ett enkelt sätt att ha bil. Alltid en fast månadskostnad, fri service och sedan slipper man bekymra sig över värdeminskningar och andra oförutsedda extrakostnader. Det blir inte en sämre ekvation att man i de allra flesta fall får en ny tjänstebil var tredje år. 

Men hur ska man egentligen tänka – och vad är det viktigt att tänka på när det är dags att välja en ny bil?

Behov

Att bestämma vilken bil man ska köpa eller välja är många gånger en kamp mellan hjärnan och hjärtat. När hjärnan är rationell och praktisk vill ofta hjärtat ha andra fördelar. 

Men det första man behöver fundera på är behovet – hur, till vad och hur mycket ska jag använda bilen? Handlar det om långa sträckor av pendling eller kör man mest inne i stan med korta stopp? 

Många biltillverkare har lanserat laddbara eller renodlade elbilar med batterier som öppnar upp möjligheten att köra elektriskt för fler tjänstebilsförare. Ett exempel är nya Ford Mustang Mach-E. Bilen är helt elektrisk, men byggd på den passion som dess ikoniska syskon rymmer. 

Men där klassiska Mustang andades sportighet och fart, handlar nya Mustang Mach-E om en suv med egenskaper och design från syskonet och med tonvikten på körglädje. 

– Människor vill ha hela paketet. De vill ha en Mustang med den körglädje som bilen står för, de vill ha en suv-inspirerad bil och sedan vill de vara miljövänliga och köra på el. Och nu finns det i Ford Mustang Mach-E, säger Mauritz Larsson, produktchef för personbilar på Ford i Sverige.  

Utrustning

Mustang Mach-E har en hög utrustningsnivå som standard. Till exempel ingår bland annat adaptiv farthållare, backkamera, intelligent hastighetsövervakning, filövervakningssystem och komfortstolar. Det gör det okomplicerat för kunderna.

– Tidigare handlade det mycket om att man skulle kunna skräddarsy sin bil in i minsta detalj. Nu med Mustang Mach-E är det enklare. Det finns åtta färger att välja på, två storlekar på batteriet och två tillvalspaket – that’s it. Och specifikationerna är samma var du än i europa köper bilen, säger Mauritz Larsson.

Mauritz Larsson, produktchef för personbilar på Ford i Sverige.
Mauritz Larsson, produktchef för personbilar på Ford i Sverige.

Teknik & miljö

Antalet tjänstebilar i Sverige ökar ständigt och många företag satsar på att erbjuda hållbara alternativ för sina anställda. Och att ha möjlighet att köra fossilfritt – tillsammans med säkerhet och ekonomin – är de vanligaste aspekterna när det är dags att välja tjänstebil. 

Ford Mustang Mach-E kommer med två storlekar på batteripaketet – 70 eller 91 kilowattimmar netto. Det ger en räckvidd på upp till 44 respektive 61 mil enligt WLTP-körcykeln. Dessutom kan man välja bak- eller fyrhjulsdrift – som naturligtvis också påverkar räckvidden. Men oavsett batteripaket och drivning så kan bilen snabbladdas och kan ge upp till 12 mils räckvidd på 10 minuters snabbladdning.

– Ja, det är viktigt att inte stirra sig blind på WLTP-siffrorna. Fundera istället på ditt verkliga behov och dina möjligheter. Har du möjlighet att ladda hemma? Hur mycket kör du i snitt per dag? Kolla upp vad hur ditt mönster ser ut innan du kan undersöka och bestämma vad som passar för just dig, säger Mauritz Larsson. 

Ekonomi

När det kommer till inköp är priset ofta högre på en laddbar bil, trots klimatbonus. Men i kalkylen måste man då även räkna in lägre beskattning och lägre förmånsvärde för den som kör tjänstebil, men framför allt lägre driftskostnader och ett högre restvärde. 

– Kostnadsmässigt så tjänar både förare och företag på att ha en elbil. Tittar man bara på förbrukningskostnaderna är det stor skillnad. När jag tankar min Mustang Mach-E full, så att jag kan köra 40 mil, kostar det runt 100 kronor. Och det är inklusive elskatter och energiöverföring. Räknar man på det blir det minst fyra gånger dyrare att köra med fossila bränslen, säger Mauritz Larsson, produktchef för personbilar på Ford.

Lägg till att andrahandsvärdet på elbilar i dag är högt – och det förväntas fortsätta att vara högt flera år framöver i och med omställningen från fossilt bränsle. 

– Med en elbil, som Ford Mach-E har du ett bra förmånsvärde, en attraktiv prisbild på andrahandsmarknaden och en ny bil men med det klassiska Mustang-namnet. Här är en bil med en aggressiv och kaxig look, man syns verkligen med bilen när man kör. Och på tal om att köra – körglädjen slår de flesta konkurrenterna på fingrarna. Även om den är körglad är det inget du ser i förbrukningen, avslutar Mauritz Larsson. 

Ford Mustang Mach-E – så bra är den nya elbilen! 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?