1515
Annons
Innehåll från FordAnnons

Eldriven transportbil med upp till 40 mils räckvidd

Kraft och utrymmen som en dieselbil – men utan lokala utsläpp.

När den helelektriska transportbilen Ford E-Transit lanseras i Sverige markeras en milstolpe för hela segmentet.

Det här är vad du behöver veta om den nya transportbilen.

Läs mer om nya helelektriska Ford E-Transit   

Ford Transit är en ikon i transportbilsvärlden, den första generationen lanserades 1953 och har bidragit till att göra Ford till världens största transportbilsmärke. Nu rullar den åttonde generationen på vägar runt om i världen – och för första gången är det premiär för 100 procent eldrift. 

Ford E-Transit är ett resultat av en global storsatsning där motsvarande drygt 100 miljarder kronor har satsats på elektrifiering. Modellen är en helelektrisk transportbil som kommer i nio olika kombinationer, med två höjd- och tre längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten anges till upp till 1 472 kilo.

Upp till 402 kilometers räckvidd på en laddning

Nya Ford E-Transit som nu lanseras i Sverige har en elmotor som driver bakhjulen. 

Eltransportbilen finns som skåpbil och som enkelhyttschassi med möjlighet till påbyggnad, samt flak. Bilen lanseras med två starka motoralternativ; 184 hk/430 Nm och 269 hk/430 Nm. Enligt WLTP-körcykeln anges räckvidden till upp till 402 kilometers vid stadskörning*.

Ford E-Transit kan laddas både med snabbladdare och med en vanlig laddare via ett vanligt eluttag. Ombordladdaren på 11,3 kilowatt kan ladda batteriet fullt på strax över åtta timmar och med snabbladdare på upp till 115 kilowatt kan batteriet laddas från 15 till 80 procent på strax över en halvtimme.

Elektriska körlägen

Ford E-Transits har utrustats med körlägen som optimerar energianvändningen i olika situationer, ett exempel är Eco-läget som kan ge upp till 8–10 procent bättre energianvändning när E-Transit körs olastad eller i motorvägsfart. Eco-läget begränsar topphastigheten, anpassar accelerationen och optimerar klimatanläggningen för att maximera räckvidden.

Kan driva och ladda elverktyg

Förutom körning fri från koldioxidutsläpp erbjuder Ford E-Transit också andra fördelar mot bilar med traditionella förbränningsmotorer. Ett exempel är tillvalet Pro Power Onboard, något som E-Transit är först i Europa med. Funktionen erbjuder en strömkälla på 2300 watt och 230-voltsuttag. Det betyder till exempel att man kan använda kraftfulla elverktyg var man än befinner sig, eller låta utrustning stå på laddning under färd.

* Gäller L3H2 350 skåp. Faktisk räckvidd varierar beroende på ett antal faktorer som yttre klimat, körstil, bilunderhåll, batteriålder etc.

Energiförbrukning (bl. körn.) WLTP 28,9 – 33,1 kWh /100 km, CO2-utsläpp 0 g/km. Garanti gäller 5 år/15 000 mil. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?