Nyfiken på en helhetslösning för företagets utgifter? Läs mer här
Av de 162 bolag som deltog i KTH:s studie ”Time is Money” lade vissa företag i snitt upp till hela 55 minuter på att hantera ett utgiftsanspråk från en anställd, medan andra inte la mer än åtta minuter. Det forskningen visade på var att ökad automatisering av kvitto- och utläggshantering hade stor potential att minska antalet administrativa arbetstimmar för bolagen.
– Det är inte bara tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg, många anställda tycker också att det är jobbigt att ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin, som är vd och grundare av fintech-bolaget Mynt.
”Kvittoappar löste inte problemet”
Idén till Mynt, som erbjuder smarta företagskort med automatisk bokföring, föddes ur en frustration över hur mycket tid som gick åt till administration av utlägg och kvitton.
– Kvittoappar löste problemet delvis, men jag och mina medgrundare såg ett behov av ett system som förenade bokföring, bank och finansiering. Vi bestämde oss därför för att skapa ett företagskort som integrerar direkt med kundernas bokföringssystem och banker via en mobilapp.
Ekonomisk överblick i realtid
Med Mynt får varje anställd ett eget företagskort med en individuell köpgräns. De flesta bokföringssystemen, som till exempel Fortnox och Visma, är kopplade till kortet. Integrationen med systemen gör kvitto- och utläggshanteringen väldigt enkel för användaren.
– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det ger överblick över hur mycket man spenderar varje månad, säger Baltsar Sahlin.
Nyfiken på en helhetslösning för företagets utgifter? Läs mer här