Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.
Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.
Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.
– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.
Integrationer och ekonomisk översikt
Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.
Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.
– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.