Innehåll från FerroampAnnons

Ferroamp ger fastighetsägare makt och medel att klara klimatmålen och elbilsboomen

I samhället sker en snabbt ökande elektrifiering och ett systemskifte väntar runt hörnet. Genom att driva på integreringen av elbilar, solceller och energilager är Ferroamp en viktig möjliggörare i omställningen till smart och hållbar stadsbyggnad där tillgång till effekt och mobilitetstjänster står i fokus. 

För att nå klimatmålen 2030 måste Sverige och världen ställa om till fossilfri energiförsörjning och en viktig pusselbit är omställningen till eldrivna fordon, en annan är utbyggnaden av solenergi. Ferroamp som grundades 2010 är ett snabbväxande företag inom sustainable tech som erbjuder energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. En av deras teknikledande och patenterade lösningar är systemet man byggt kring ”EnergyHub”. 

– EnergyHub är en smart teknikplattform som ansvarar för att minimera effekten som tas från elnätet. Systemlösningen effektoptimerar och fasbalanserar och kan på sikt kommunicera med samtliga installationer/laster i en fastighet. Det går att prioritera solel eller kapacitet från ett batteri i fastigheten så att man aldrig behöver riskera att drabbas av höga kostnader om man, som de flesta, har ett effektabonnemang. Elräkningar med effekttariff har snabbt blivit vanligt och kan bli kostsamt när många vill ladda elbilar, värma hus, tvätta och laga mat samtidigt i villa eller flerbostadshus, eller när industri och andra verksamheter i städer kräver effekt dagtid samtidigt som transporter för gods och kollektivtrafik med eldrift behöver laddning, berättar Charlotte Eisner som är CCO på Ferroamp och fortsätter med emfas:

–  Elnäten klarar inte den högre samtidiga användningen av mer el. Det går inte att spara sig ur krisen som man trodde på 80-talet, vi måste satsa på el, för klimatets skull, och Ferroamp har lösningarna för att det ska fungera! 

Spara pengar med Ferroamps system

EnergyHub integrerar solel, energilagring och elbilsladdning i ett och samma system. Det här sker primärt med likström (DC) som till skillnad från växelström (AC) gör att energi överförs effektivare och med små förluster.

– Den energi som alstras när solen skiner kan användas direkt för drift i fastigheten eller för laddning av elbilar, den kan också lagras i batterier för att användas vid tider då priset är högre och då det kan finnas kapacitetsbrist i elnätet. Om man köper el från elnätet då den är billigare, på natten, och lagrar i egna batterier för att sedan använda den vid peakar dagtid, eller på kvällen, så sparar man pengar. Batterier har en enorm betydelse för att hantera detta, och det blir oerhört viktigt när man vill ladda elbilar under förbrukningstoppar. Redan i dag finns ett uttalat behov att matcha produktion och förbrukning och det finns på flera platser redan akuta behov att tillföra energilager och solel samt att balansera fastigheternas behov, säger Björn Jernström, grundare och CTO på Ferroamp. 

Nya mobilitetstjänster

Något som vuxit sig populärt på senare år är mobilitetstjänster som bilpooler, och för att delningstjänsterna ska vara fungera framgångsrikt måste bilarna kunna laddas snabbt. 

– En privatägd bil rullar 3-5% av tiden och står ofta stilla länge mellan varven, men när flera delar en bil kan nyttjandegraden öka upp till 60%. Det här innebär att bilen måste laddas snabbare, med anpassade DC lösningar, än vad de flesta fastigheter kan klara med dagens AC laddning, säger Charlotte Eisner.

Snabbladdning blir den viktigare lösningen också för transportbilar för gods, avfallshantering, för taxi och andra gemensamma transportlösningar. När de drivs med el måste de kunna laddas med turn around tider på 10-30 minuter. I dag laddas elbilar vanligen med växelström i eller i anslutning till fastigheter, men snabbladdning löser vi bäst med likström och stationära eller temporära energilager i form av batterier, installerade i våra hus, eller i flyttbara containers.

Hyllad lösning mitt i storstaden

Ferroamp genomförde nyligen en typinstallation i kvarteret invid NK i Stockholm där man inte kunde klara att ladda många elbilar samtidigt, vilket var ett krav. Genom att installera energilager och Ferroamps system kunde man smidigt lösa laddeffekt till ett stort antal elbilar utan att gräva upp gator i centrala Stockholm och man löste därmed utmaningen helt utan byggkaos och besvärlig logistik, dessutom till ett långt lägre pris än alternativet. 

– Kablarna in i fastigheten var som så ofta underdimensionerade och det var också brist på tillgänglig kapacitet i kvarteret, eftersom ingen hade en tanke på att ladda många elbilar för 100 år sedan när många av fastigheterna byggdes. Med EnergyHub och systemet från Ferroamp löste vi problemet och man undvek dessutom att få ner mer koppar i marken säger Björn Jernström och avslutar:

– Med smarta lösningar som dessa når vi klimatmålen snabbare. 

Besök Ferroamp här

Fakta Ferroamp

Svenska Ferroamp grundades 2010 och har skapat EnergyHub-systemet, ett nytt framtidssäkert sätt att integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system. I en unik lösning kan flera byggnader kopplas ihop i ett microgrid - Powershare. Ferroamp har vunnit flera framstående internationella miljöpriser och produkterna är baserade på patenterad teknologi.

 

Mer från Ferroamp

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ferroamp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?