Annons
Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

Så väljer du rätt mäklare inför försäljningen

Att välja mäklare är inte det enklaste. Såväl mäklarfirmor som enskilda mäklare skiljer sig naturligtvis åt en hel del. Men det finns några saker du kan ta reda på innan du väljer.

Varför välja Fastighetsbyrån – Sveriges största mäklarföretag? Kolla här. 

Det är lätt att tänka att ”en mäklare är en mäklare”. Men när det handlar om ditt livs kanske största affär finns det mycket att tjäna på att göra research, jämföra och ställa krav. 

Johan Vesterberg är PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån. Han menar att många väljer sin mäklare lite för lättvindigt. Att träffa flera mäklare innan man bestämmer sig är med andra ord ett hett tips.

– Vissa är väldigt noggranna och kräsna, men det är även vanligt att man väljer den mäklare som sålt grannens bostad eller lämnat en lapp i brevlådan. Jag menar att det är värt att lägga lite extra tid på den utvärderingen så att resten av processen blir så smidig och trevlig som möjligt. 

Viktigt med personkemi

Enligt Johan Vesterbergs erfarenhet handlar det alltså inte enbart om att hitta någon som kan sälja ens bostad till högsta möjliga pris. Det finns även ett värde i att hitta en mäklare som man kan och vill ha nära kontakt med under en ganska intensiv period. 

– Personkemi är absolut viktigt. Förutom kompetens och erfarenhet vill man också känna förtroende för mäklaren på ett personligt plan. Det kan bli en lång och stundtals knepig process, och då är det skönt att ha en person som man känner att man kan prata med. 

Men det räcker inte med att klicka som personer. Din mäklare ska gärna också ha järnkoll på såväl objektet som omgivningarna. En person som säljer mycket i samma område har dels koll på kvarterets skolor och restauranger, dels kan det redan finnas ett befintligt nätverk av potentiella köpare. 

– En mäklare med god lokalkännedom kan ge en trovärdig värdering och skapa realistiska förväntningar. Det kan till och med vara så att han eller hon har tidigare erfarenhet av bostadsrättsföreningen och hur den fungerar. 

Att jämföra är viktigt

Så hur ska man i praktiken lyckas jämföra olika mäklare med varandra? Johan Vesterberg har två konkreta tips. 

– Fokusera inte bara på personen utan undersök även hur mäklarbyråerna jobbar. Kolla företagens hemsidor och notera vilka tjänster som ingår i priset. Framförallt ligger olika aktörer väldigt olika långt fram i den digitala utvecklingen. En välutbyggd digital process kan underlätta för både säljare och köpare. 

På Fastighetsbyrån har man exempelvis tagit fram verktyget ”Säljcoachen” där du som säljare kan följa hela processen digitalt. Genom att logga in i verktyget är det till exempel enkelt att själv ändra bostadsbeskrivningen och få en tydlig överblick av vad som händer i hela processen.

Det andra tipset: gå på visningar för att med egna ögon uppleva hur personen jobbar. 

– Jag tycker det är ett jättebra sätt att få en bild av hur mäklaren agerar i skarpt läge. Det är inte svårt att slinka in på en visning, och med dagens digitala visningar är det smidigare än någonsin att skapa sig en uppfattning om man vill jobba ihop med personen eller inte.

Sammanfattning: 5 tips för att välja mäklare

1. Träffa flera mäklare och utvärdera.

2. Gå på rekommendationer. Fråga vänner och bekanta och kolla på nätet, till exempel reco.se där många mäklare har recensioner.

3. Gå gärna på mäklarens visningar och kolla hur han eller hon agerar och tar hand om kunderna där.

4. Välj en mäklare som säljer mycket just där du bor. Då är hen expert på området och har förmodligen redan kontakt med potentiella spekulanter.

5. Jämför olika mäklares tjänster och vad som ingår. Tidigare hade många ungefär samma upplägg men det har utvecklats, inte minst digitala tjänster. 

Mer om Fastighetsbyråns Säljcoachen.

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?