Annons
Innehåll från EurocardAnnons

De nya betalningstrenderna påverkar alla: ”Så förbereder du ditt företag”

Hur ser framtidens betallösningar ut för företag, och hur vet jag vilken lösning som passar vårt bolag? Ulrika Ledel, strategisk affärsutvecklare på Eurocard, ger sina bästa tips.
Hur ser framtidens betallösningar ut för företag, och hur vet jag vilken lösning som passar vårt bolag? Ulrika Ledel, strategisk affärsutvecklare på Eurocard, ger sina bästa tips.

Allt fler ”blippar” eller betalar med QR-kod. Coronapandemin har påskyndat utvecklingen av nya betallösningar.

Hur kan företag dra nytta av och växa med framtidens betalningar? 

Ulrika Ledel, strategisk affärsutvecklare på Eurocard, ger tre konkreta råd.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

I dag kan vi alla bli entreprenörer på några klick. Att starta en e-handel behöver inte ta mer än några timmar. Det innebär att gränsen mellan konsument och företagare håller på att suddas ut.

– I vår allt mer uppkopplade värld har både våra köpvanor, betalmodeller och ledtider förändrats – men kanske främst våra förväntningar på företagsbetalningar, säger Ulrika Ledel, strategisk affärsutvecklare på Eurocard, och fortsätter:

– Våra personliga upplevelser av sömlösa och UX-vänliga betalningar smittar av sig på våra affärsmässiga betalningar. Alla vill ha integrerade och smidiga betallösningar.

Från ögonscanning till blipp

Biometriska betalningar – där betalningen godkänns med ögonscanning, fingeravtrycks- eller ansiktsavkänning – är en växande trend, liksom kontaktlösa betalningar där vi ”blippar” med kortet. Allt fler använder också sin mobil som en smart plånbok man kan hålla mot butikens betalterminal. En annan tydlig trend är realtidsbetalningar:

– Saker ska ske i realtid och dessutom vara direkt kopplade till bokföringen och faktureringssystemen.

Pandemin påverkar hur vi betalar 

Ulrika Ledel betonar att de nya betaltrenderna påverkar alla företag, oavsett storlek. Hon menar också att coronapandemin fungerat som en katalysator:

– Förutom att e-handeln vuxit påverkas även den digitala utvecklingen, exempelvis i traditionella butiker. Kontaktlösa betalningsmetoder och QR-koder är bra exempel på det. 

Vilka möjligheter finns då för företagaren vad gäller betallösningar? Här är Ulrika Ledels tre råd till den som vill framtidsäkra sitt företag:

1. Jobba datadrivet

”Det är lätt att villa bort sig i djungeln av nya betaltrender. Men bara för att det finns AI och Robotics behöver det inte vara rätt lösning för ert företag. Det viktigaste är att lyssna på och lära sig av kunden. Data är nyckeln. Ju mer data ni har om era kunder, desto bättre förutsättningar har ni för att skapa en betallösning som passar just er.”

2. Tänk kreativt kring befintliga lösningar

”Visst behöver vi ha koll på ny och kommande teknik, men det är minst lika viktigt att titta på vilka färdiga tekniska lösningar och infrastrukturer man skulle kunna bygga ifrån. Bra UX ser olika ut för olika företag. Tänk i betalflöden och skräddarsy en betallösning som fungerar sömlöst i alla led.” 

3. Var flexibla

”Be om råd för att hitta något som passar er idag, och var flexibla inför att något annat kan fungera bättre imorgon. Nyfikna företag varar längst.

Se vilka färdiga lösningar som finns och tänk utanför boxen för hur de kan användas optimalt för er. Våga ifrågasätta rutiner och testa nya lösningar.” 

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?