1515
Innehåll från EurocardAnnons

Därför är papperskvitton en säkerhetsrisk

Mads Moesgaard, Nordic business manager på Eurocard.
Mads Moesgaard, Nordic business manager på Eurocard.

Papperskvitton som förstörs, försvinner eller har för dålig kvalité är ett vanligt problem hos många företag. Hos vissa företag saknas upp till vart femte papperskvitto i utläggsrapporterna, visar en ny studie.

Läs hela studien här 

Eurocard har genomfört en studie som kartlägger kvittohanteringen i 235 nordiska organisationer. Den konstaterar att många företag upplever att deras hantering av papperskvitton ökar risken för bedrägeri och skapar problem för dem att efterleva lagar och regler.

– Anställda tappar bort kvitton, skickar in fel kvitton, eller så är papperskvittona så illa tilltygade att det är omöjligt för finansavdelningen att koppla dem till det aktuella köpet, säger Mads Moesgaard, Nordic business manager på Eurocard.

Risk för bedrägeri

En del företag uppger att uppemot vart femte kvitto saknas i de utläggsrapporter som medarbetarna skickar in för godkännande. Och bland de företag som huvudsakligen använder sig av papperskvitton tycker endast cirka en fjärdedel att de har tillräckligt bra processer för att förhindra bedrägeri.

– Kvittohantering är till stor del en förtroendefråga mellan arbetsgivaren och den anställde, där kvittot är beviset på att utlägget har skett. Samtidigt är många finansavdelningar hårt belastade, med ett stort antal kvitton att hantera. Om det då finns fel i flera utläggsrapporter så ökar förstås risken för misstag, samtidigt som handläggningstiden per kvitto blir längre, säger Mads Moesgaard.

Digitalisering är lösningen

Studien framhåller också att dessa problem är betydligt ovanligare hos företag som har digitaliserat sin kvittohantering. Och det behövs inga stora för insatser för att få en positiv effekt.

– En app med en inbyggd ”receipt capture function” där den enskilde korthållaren enkelt kan ”fånga upp” kvittot i mobilen och fotografera det, reducerar risken att kvitton försvinner. Om kvittot dessutom kan matchas med rätt transaktion i appen, blir det mycket enklare att följa upp köpet.

Företag som går ännu längre i sin digitalisering och använder direkta digitala kvitton kan i stort sett eliminera alla fel relaterade till kvittohantering.

– Med direkta digitala kvitton – som innebär att ett digitalt kvitto skickas direkt från handlaren till kundens mobiltelefon, där det matchas med rätt transaktion och sedan vidare till företagets utläggshanteringssystem – är det i stort sett omöjligt att kvitton försvinner eller förstörs innan de ska godkännas, säger Mads Moesgaard.

Hos Eurocard är direkta digitala kvitton en del av lösningen Smarta kvitton.

Minska risken för misstag. Läs mer om Eurocards lösning Smarta kvitton 

 

 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?