ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Ericsson

Så kan Sverige bli ledande på klimat

Ett föregångsland – men vi kan göra ännu mer. Så ska Sverige ta på sig ledartröjan i det globala klimatarbetet.
– Vi har möjlighet att visa att den här omställningen genererar en rad fördelar, säger professor Johan Kulyenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.

1 promille. Så stor del av världens årliga koldioxidutsläpp står Sverige för. Det låter lite, men de låga utsläppen ger oss möjligheten att visa vägen till en framtid med nollutsläpp – vilket måste ske, enligt FN:s klimatmål.

– Vi har helt fantastiska förutsättningar: hyfsat ren el, bra politik om man jämför internationellt. Vi har det vi behöver, vi har ett demokratiskt styre, vi har inte korruption som förhindrar våra institutioner att ha de här lösningarna. Och vi har ett så enormt stort historiskt bagage av utsläpp som de andra inte haft möjlighet att göra, de andra länderna som vill komma upp i vår välfärd, säger Alice Andersson, Sverigeordförande i miljöorganisationen PUSH i Ericssons samtalsserie ”Tekniken & Klimatet”.

 ”Bygger det framåtlutande näringslivet”
Hon får medhåll av Johan Kulyenstierna, som lyfter fram att Sverige kan visa hur arbetet mot nollutsläpp medför förbättringar inom flera områden: 

– Det bygger det framåtlutade näringslivet, det bygger de här attraktiva städerna som människor tycker om att bo i, det bygger resurseffektivitet. Allt det här som faktiskt är bra, är också viktigt att kunna visa när man är ett land i framkant.

Inom ett område tillhör dock Sverige ett av de sämre länderna sett till koldioxidutsläpp – import av varor och konsumtion:

– Räknar vi våra konsumentrelaterade utsläpp har vi mycket större utsläpp än exemeplvis invånare i Kina. Bland de värsta i världen är vi, säger Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand.

 Inställningen till digitaliseringen avgörande
Ericssons hållbarhetschef Mats Pellbäck Scharp anser att digitaliseringen är en nyckel för att minska koldioxidutsläppen såväl internationellt som i Sverige. Han pekar samtidigt på att staten borde betrakta digitaliseringen och utbyggnaden av 5G som en viktig pusselbit för att nå FN:s klimatmål:

– I dagsläget betalar operatörerna licenser för att få bygga nätverk, dvs man betalar en förskottsskatt för att få bygga framtidens [digitala] motorvägar. Medan man får bidrag av staten för att bygga Arlandabanan och sedan tar väldigt mycket betalt av de som åker på den. 

– För mig är det en väldigt viktig fråga globalt hur man tittar på det här, hur man ser digitalisering som en fundamental infrastruktur.

 Se hela Tekniken & Klimatet här

FAKTA: Tekniken &

  • Ericssons samtalsserie där kända profiler belyser den digitala teknikens möjligheter och konsekvenser.
  • I avsnittet ”Tekniken & Klimatet” diskuterar fyra ledande klimatprofiler hur individen, företagen och samhället bör ta sig an klimatfrågan såväl nationellt som globalt – samt hur tekniken kan vara en del av lösningen.

 Ericsson

  •  Grundat av Lars Magnus Ericsson 1876.
  •  Tillverkade de första telefonerna för den svenska marknaden i slutet av 1870-talet, började tidigt med utveckling och tillverkning av telefonväxlar. Under 1970-talet skapade man AXE-systemet, en datorstyrd telefonväxel, som senare blev ett av världens mest spridda växelsystem.
  •  Var under 1990-talet en av världens ledande mobiltelefontillverkare och utvecklade såväl telefoner som mjuk- och hårdvara till mobiltelesystem.
  •  Är idag en av världens största tillverkare och utvecklare av mobila nätverk och har en av branschens starkaste patentportföljer med 45 000 patent. Fokus ligger på nästa generations system för mobilkommunikation – 5G.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ericsson och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies