ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Ericsson

Så kan klimatförändringarna rädda företagens utveckling

Nya affärsmodeller som ger hållbar ekonomisk tillväxt på en klimatpressad planet.  Så lyder framtidens framgångsrecept för företagen.
– Det blir en omställning som kommer skapa nya jobb på nya orter medan andra slås ut, säger professor Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Är tillväxt möjlig när världen måste minska klimatpåverkan radikalt framöver? Absolut, menar gästerna i Ericssons samtalsserie ”Tekniken & Klimatet”. Johan Kuylenstierna pekar på en rapport om amerikanska energisektorn som, lite i skymundan, påbörjat en enorm omställning:

– Den visade att tillväxten vad gäller sol- och vindenergi var väldigt kraftig, 25–30 procent, och att antalet människor som jobbar med solenergi är större än antalet människor som jobbar med hela fossilsektorn, säger han och fortsätter:

– Det intressanta här är att företag säger: ”Vi måste röra oss framåt”. Tyvärr är det många som håller emot, men de kommer vara förlorare i längden.

 ”Några branscher kommer att försvinna”
Han får medhåll av Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand, som lyfter att vissa områden kommer genomgå stora förändringar under resans gång mot klimatanpassning:

– Några branscher kommer att försvinna på vägen. Kolkraftsbranschen kommer inte att finnas kvar, då behöver man jobba i en annan bransch.

Hon efterlyser samtidigt politisk handlingskraft som stöttar företag som vill ställa om:

– Annars kommer det inte finnas några företag kvar. De företag vi har i dag behöver inte vara desamma om tio-tjugo år, men det är klart att det kommer krävas att man kan göra omställningen på ett sätt som ger lönsamhet.

 Klimatsmart affärsmodell
Ett exempel på en ny typ av affärsmodell är Ericssons projekt där målet är att frikoppla tillväxt från material- och resursanvändning. Företagets hållbarhetschef Mats Pellbäck Scharp utvecklar:

– Det handlar mycket om att ställa om affärsmodellen och se till att man tjänar pengar på tjänster istället för på att bara sälja hårdvara linjärt. 

– Man kan använda hårdvaran längre och sälja mjukvaruuppgraderingar och ha nya mjukvarumodeller där man betalar för licenser och tjänster istället.

Alice Andersson, nationell ordförande PUSH Sverige, hoppas att fler företag börjar resonera kring sin verksamhet och klimatet.

– Ambitionerna är för låga generellt och man kan ju säga att det är synd för de företagen, för de som inte ställer om kommer att vara utdöda inom en viss tid.

 Se hela Tekniken & Klimatet här

Tekniken &

  • Ericssons samtalsserie där kända profiler belyser den digitala teknikens möjligheter och konsekvenser.
  •  I avsnittet ”Tekniken & Klimatet” diskuterar fyra ledande klimatprofiler hur individen, företagen och samhället bör ta sig an klimatfrågan såväl nationellt som globalt – samt hur tekniken kan vara en del av lösningen.

 Ericsson

  •  Grundat av Lars Magnus Ericsson 1876.
  •  Tillverkade de första telefonerna för den svenska marknaden i slutet av 1870-talet, började tidigt med utveckling och tillverkning av telefonväxlar. Under 1970-talet skapade man AXE-systemet, en datorstyrd telefonväxel, som senare blev ett av världens mest spridda växelsystem.
  •  Var under 1990-talet en av världens ledande mobiltelefontillverkare och utvecklade såväl telefoner som mjuk- och hårdvara till mobiltelesystem.
  •  Är idag en av världens största tillverkare och utvecklare av mobila nätverk och har en av branschens starkaste patentportföljer med 45 000 patent. Fokus ligger på nästa generations system för mobilkommunikation – 5G.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ericsson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer