ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Ericsson

Nya målet: Lastbilar ska få egna ”elvägar”

Framtidens leveranser är fossilfria och har inga utsläpp.
Nu satsar Scania på självkörande lastbilar – och ”elvägar” längs stora motorleder.
– Det tror vi definitivt kommer finnas på plats i stor skala till 2030, säger Åsa Pettersson, Head of Public & Sustainability Affairs hos Scania Group.

 

Lastbilen kopplas upp till pantograflinor uppspända mellan elstolpar och rullar iväg. Här, på testbanan i Sandviken, utvecklar Scania teknik för framtidens transportsystem. I Ericssons samtalsserie ”Tekniken & Klimatet kommenterar Åsa Pettersson Scanias satsningar. 

– Den övergripande trenden som vi ser och agerar på är naturligtvis klimatförändringen. Urbaniseringen är en annan stor trend som påverkar. Fler och fler flyttar in till städer, fler och fler efterfrågar transporter inne i städer. Det får en påverkan på luftkvalitet, både lokala utsläpp men även klimatutsläpp, säger Åsa.

 ”På stark frammarsch”
För att möta dessa trender satsar Scania stort på utveckling inom tre områden (se faktaruta). Tekniken som testas i Sandviken, där lastbilar körs längs ”elvägar”, tror Pettersson blir dominerade framöver:

– Elektrifieringen är på stark frammarsch, vi jobbar med erbjudanden inom elektrifiering på buss-sidan och även på lastbils-sidan.

– Det här ser vi som en stor möjlighet på vägar med höga flöden.

Ska fylla lastbilarna bättre
Idag rullar mängder av lastbilar i Europa närmast halvtomma. Enligt Scaniachefen är fyllnadsgraden för varje transport i snitt endast 60 procent.

– På ett övergripande plan är transportsystemet idag ganska ineffektivt, konstaterar Pettersson.

Samtidigt pekar hon på att det redan idag finns cirka 350 000 uppkopplade Scania-fordon på vägarna – och målet är att ännu fler ska bli det:

– Kan vi då med hjälp av uppkoppling se och samordna transportsystemet på ett annat sätt, då finns det stora hållbarhets- och miljövinster att göra där.

Självkörande lastbilar
Den pågående digitaliseringen kommer inte bara fylla transporterna på ett bättre sätt, redan nu pågår skarpa tester av lastbilar helt utan förare. I kombination med elektrifieringen skapas då helt nya förutsättningar, menar Pettersson:

– Vad innebär det när vi inte längre behöver förare i bilen? I et framtiden transportsystem ser vi att eldrift och allting kring denna typ av transporter hänger ihop.

Se hela Tekniken & Klimatet här 

Så ställer transportbranschen om

  • Elektrifiering Lastbilar åker på ”elvägar”. Små eldrivna transporter i städerna.
  • Uppkoppling Förbättra fyllnadsgraden i varje transport, bättre samordning inom transportsystemet.
  • Automatisering Framtidens lastbilar ska bli självkörande.

Tekniken &

  •  Ericssons samtalsserie där kända profiler belyser den digitala teknikens möjligheter och konsekvenser.
  • I avsnittet ”Tekniken & Klimatet” diskuterar fyra ledande klimatprofiler hur individen, företagen och samhället bör ta sig an klimatfrågan såväl nationellt som globalt samt hur tekniken kan vara en del av lösningen.

Ericsson

  •  Grundat av Lars Magnus Ericsson 1876.
  • Tillverkade de första telefonerna för den svenska marknaden i slutet av 1870-talet, började tidigt med utveckling och tillverkning av telefonväxlar. Under 1970-talet skapade man AXE-systemet, en datorstyrd telefonväxel, som senare blev ett av världens mest spridda växelsystem.
  • Var under 1990-talet en av världens ledande mobiltelefontillverkare och utvecklade såväl telefoner som mjuk- och hårdvara till mobiltelesystem.
  •  Är idag en av världens största tillverkare och utvecklare av mobila nätverk och har en av branschens starkaste patentportföljer med 45 000 patent. Fokus ligger på nästa generations system för mobilkommunikation – 5G.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ericsson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer