Annons
Innehåll från EricssonAnnons

AI – Nyckeln till ett framgångsrikt 5G

Utbyggnaden av 5G-näten sker med rekordfart vilket innebär en revolution för alla företag och konsumenter. Ericsson förutspår att vi år 2026 har 3,5 miljarder 5G-användare i världen, 26.9 miljarder IoT uppkopplingar och nästan 5 gånger så mycket datatrafik jämfört med idag. Till sin hjälp har Ericsson noggrant designad AI. – Det är otroligt spännande, AI hjälper oss varje dag att skapa en bättre användarupplevelse, säger Peter Laurin, affärsområdeschef på Ericsson.

Med fler än 120 5G nät i drift – av vilka 80 har levererats av Ericsson – har vi en bra insyn i vad som kommer behövas från ett operationellt perspektiv. Mobila nätverk kommer möta aldrig tidigare ställda krav i form av användning, prestanda, stabilitet, och effektivitet.

AI, stor betydelse för 5G

Från ett operationellt perspektiv är AI den enda möjligheten att på ett effektivt sätt hantera alla miljoner datapunkter i ett 5G nät, data som kommer från användare, sakernas internet (IoT) och uppkopplade industrier (Industri 4.0), samtidigt som en optimal användarupplevelse ska levereras. Därför är det strategisk för Ericsson, och vi investerar stort för att stärka vår ledning inom telekom AI, säger Peter

Ericsson är ett av världens ledande företag inom managed services och driftar idag ca 300 nätverk i världen med fler än 1 miljard abonnemang.

– Om vi tar 10 av våra kunder som exempel, kunder som idag är användare av vår AI baserade lösning för drift, Ericsson Operations Engine, så har vi ca 50 000 incidenter i näten varje dag. 

Med dessa stora volymer av incidenter är det helt vitalt att vi använder AI. 

Tack vare AI och automatisering hanterar vi idag två tredjedelar av alla incidenter i en så kallad ”closed loop”, det vill säga utan mänsklig inblandning, säger Peter. Han fortsätter; Med hjälp av AI och machine learning kan vi även blir vi mer förutseende och kan förhindra incidenter innan de uppstår, helt utan inverkan på slutanvändarens upplevelse.  

– Och detta är bara början, säger Peter. Vi startade vår AI resa redan 2007 och har kommit en bra bit på vägen till att bli ett datadrivet företag. Vi förstärker våra R&D satsningar i AI områden som till exempel Machine Reasoning och Intent-driven Networks.

Ett verktyg i verktygslådan

Peter understryker att kompetensen hos Ericsson sträcker sig längre än telekom och beskriver AI som ett verktyg i verktygslådan vilket kan appliceras inom en mängd olika områden. Ett aktuellt exempel är inom vården. Under Corona-pandemin samarbetar Ericsson med Telia och Sahlgrenska Universitetssjukhuset genom att ta hjälp av AI för att planera behovet av IVA-platser. 

När en AI fattar beslut är det viktigt att det sker på ett etiskt sätt som går att förklarbara och motivera. 

– Vi jobbar enligt EU:s riktlinjer där det är centralt att dels designa in rätt värderingar från början, dels se till att all information sparas så man kan gå tillbaka, spåra och motivera. Det är lättare sagt än gjort men vi tar otroligt seriöst på detta. Etik och förtroende är bland de viktigare områdena när man designar AI.

5G nästa teknikrevolution

AI innebär ett helt nytt sätt att tänka när det gäller att ta fram produkter och tjänster. Trots att näten blir mer komplexa erbjuds användarna större användningsområden och bättre upplevelser. Med lång erfarenhet, stor kompetens och väldesignad AI är Ericsson redo att ta sig an den accelererande tekniska utvecklingen och de ökande kundkraven.

– Nästa teknikrevolution är 5G. Och tillsammans med 5G står AI, avslutar Peter.

Läs mer på www.ericsson.com/aiops

Mer från Ericsson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ericsson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera