Annons
Innehåll från EPOSAnnons

Här är detaljen som stjäl tre dagar av dig – varje år

Varje anställd förlorar 29 minuter i veckan – eller tre dagar per år – på grund av dåligt ljud.

Det visar en ny global undersökning.

– Tiden som slösas bort bidrar också till att produktivitetskostnaden för den anställde ökar, säger Theis Mørk, produktchef hos ljudteknologiföretaget EPOS.

Så kan EPOS ljudlösningar kan hjälpa ditt företag 

”Hallå? Hörs jag? Det är något som inte funkar”. Dags för digitalt stormöte på företaget och din kollegas ljud strular. På skärmen ser du hur kollegan försöker lösa problemet, stress uppstår och tiden går. En vanlig scen hos många företag.

– När du tänker efter, hur många gånger har du inte haft telefonkonferens där du tydligt inte kunnat höra vad som sagts, eller där du behövt be någon upprepa sig på grund av dåligt ljud. Många missförstår varandra dagligen och dåligt ljud är ofta boven i dramat, säger Theis Mørk.

Varje anställd förlorar tre dagar om året på grund av dåligt ljud.
Varje anställd förlorar tre dagar om året på grund av dåligt ljud.

Nio av tio upplever problem

En stor studie om ljudkvalitet genomförd av IPSOS, på uppdrag av ljudteknologiföretaget EPOS, bekräftar bilden (se fakta nedan). Hela 87 procent av de tillfrågade uppgav att de upplevt någon typ av problem på grund av dålig ljudkvalitet under telefonsamtal och virtuella möten. Fyra av tio stördes av högt bakgrundsljud, medan 34 procent behövde upprepa vad de sagt och lika många behövde be om att få höra informationen igen.

– När distansarbete har blivit en naturlig del av vårt arbete kan vi se att påträngande ljud inte är begränsat till kontorsmiljöer, vilket förvärrar de här problemen. Med kollegor som ofta är iväg har antalet telefonsamtal och telefonkonferenser ökat. I teorin underlättar tekniken detta, men för många medarbetare uppstår många svårigheter.

Hundratusentals kronor försvinner

Undersökningen visar inte bara på att ljudproblem är vanliga, de är också tidskrävande. I snitt förlorar varje medarbetare 29 minuter per vecka på grund av dåliga telefonförbindelser samt dubbelkollande av information via mejl eller telefon. Utslaget över året försvinner tre arbetsdagar – vilket kostar stora pengar. Räknat på en amerikansk snittlön motsvarar 29 minuter i veckan ett bortfall på 725 dollar, ungefär 6 700 kronor, per anställd och år.

– Det betyder att organisationer med över 100 anställda riskerar att tappa 70 000 dollar (motsvarande 643 000 kronor reds. anm.) årligen på detta sätt. Om du har ett call center med över 250 operatörer eller liknande, är det enkelt att förställa sig hur dessa kostnader skjuter i höjden.

Nästan 9 av 10 har haft problem med dålig ljudkvalitet under telefonsamtal eller virtuella möten.
Nästan 9 av 10 har haft problem med dålig ljudkvalitet under telefonsamtal eller virtuella möten.

”Lönar sig för företagen”

I coronapandemins spår har en stor del av företagens anställda, såväl i Sverige som runtom i världen, jobbat hemifrån. För många blir därför videokonferenser och röstsamtal enda sättet att hålla kontakt med kollegor och kunder – något som bör lyfta ljudfrågan på dagordningen, anser Mørk:

– Även om högkvalitativa ljudlösningar kan vara en investering, är det värt att fundera kring de extrakostnader som kan undvikas tack vare detta. Utöver de ekonomiska uträkningarna jag nämnde tidigare visar rapporten att om kommunikationslösningarna optimeras, kommer mycket av affärsresandet bli en onödig utgift, säger han och fortsätter:

– Det lönar sig för företagen att investera i högkvalitativa ljudlösningar för att säkerställa de anställdas produktivitet och nöjdhet med en totallösning.

Läs mer om EPOS här 

FAKTA: Understanding Sound Experiences

Genomfördes av IPSOS på uppdrag av EPOS.

2 500 slutanvändare och beslutsfattare från USA, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Hongkong och Singapore deltog.

95 procent uppgav att deras koncentration och effektivitet på jobbet påverkades negativt av ljudstörningar, såsom högljudda kollegor och dålig ljudmiljö.

87 procent har upplevt problem i samband med dålig ljudkvalitet i telefonsamtal och virtuella möten. 42 procent stördes av högt bakgrundsljud, 34 procent var tvungna att upprepa sig, 34 procent behövde få höra informationen igen.

Beslutsfattarna i studien uppgav att dåligt samtalsljud gav många problem: 23 procent fick missnöjda kunder, 18 procent menade att intäkter förlorades då en arbetsuppgift missuppfattas, 18 procent sa viktiga arbetsinsatser gått i stöpet medan 19 procent sa att pitcher förlorats. 

Studien visar att 69 procent av de anställda lägger extra tid på sina arbetsuppgifter på grund av dåligt ljud. 35 procent av slutanvändarna uppger att de känt frustration och irritation över ljudproblem, medan 25 procent har upplevt stress. 15 procent har tyckt ljudproblemen känts pinsamma eller bidragit till sämre självförtroende.

 

Mer från EPOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EPOS och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?